Tajemniczy ogród

Tytuł oryginalny:
Secret garden
Autor:
Frances Eliza Hodgson Burnett (1849-1924) ...
Wyd. w latach:
1937 - 2012
Autotagi:
druk
powieści
Więcej informacji...
4.3 (3 głosy)

Dziewięcioletnia Mary Lennox, główna bohaterka powieści, przyjeżdża z Indii, gdzie się urodziła, do Anglii. Jest sierotą, jej rodzice zmarli w Indiach z powodu zarazy. Dziewczynka jest rozpieszczona, skłonna do wybuchów gniewu, samolubna, cierpi z powodu braku rodziców. Jej domem staje się Misselthwaite Manor - posiadłość wuja Archibalda Cravena. Dom jest ogromny i posępny, otoczony ogrodem, którego częścią jest tytułowy ätajemniczy ogródö, gdzie nikt nie ma wstępu. W domu wuja Mary poznaje sympatyczną służącą Martę Sowerby i jej brata Dicka. Udaje się jej znaleźć klucz do zamkniętej części ogrodu i dostać się tam. Odkrywa także innego mieszkańca posępnego domostwa: Colina Cravena (syna wuja Archibalda), który żyje w przekonaniu, że jest śmiertelnie chory. Jego matka zmarła podczas narodzin syna, a ojciec obarczył chłopca winą za śmierć swej żony. Dziecko od najwcześniejszych lat było chorowite, ojciec obawiał się, że i syn może umrzeć. Nie umiał okazać dziecku miłości i to zniechęciło do niego syna. Chłopiec najczęściej przebywa w łóżku i jest przekonany, że jest bardzo chory. Tyranizuje służbę, wszyscy są na jego rozkazy, łatwo wpada w histerię. Pod wpływem Mary, Dicka i wizyt w ogrodzie Colin się zmienia. Nabiera sił, rozkwita, staje się grzeczniejszy, uprzejmy, ćwiczy kondycję, by po powrocie ojca móc pokazać, że nie jest tylko chorym, smutnym dzieckiem, ale zdrowym, ładnym chłopcem. W końcu pan Craven powraca i bardzo się dziwi widząc syna biegnącemu ku niemu (Colin w domu jeździł na wózku). Ojciec nie może poznać własnego syna. Uświadamia sobie wielką miłość do Colina. [lubimyczytac.pl]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autorzy:Frances Eliza Hodgson Burnett (1849-1924) Frances Hodgson Burnett (1849-1924) Jadwiga Włodarkiewiczowa (1870-1943) Bogdan Zieleniec (1917-1973) Barbara Włodarczyk Jolanta Adamus-Ludwikowska Anna Staniewska H.Fr Burnett
Opracowanie:Barbara Włodarczyk Iwona Fedan
Redakcja:Jadwiga Włodarkiewiczowa (1870-1943) Anna Staniewska Zbigniew Batko
Ilustracje:Bogdan Zieleniec (1917-1973) Jolanta Adamus-Ludwikowska Anna Stylo-Ginter Małgorzata Goździewicz Iwona Mazur Andrzej Mitura Dorota Krall Lech-Tadeusz Karczewski Charles Robinson
Lektor:Roman Felczyński
Tłumaczenie:Jadwiga Włodarkiewiczowa (1870-1943) Izabella Korsak Saskia Milaneau de Longchamp
Posłowie:Bogumiła. Kaniewska
Reżyseria:Agnieszka Holland
Opracowanie graficzne:Piotr Iwaszko
oraz:Jadwiga Włodarkiewiczowa (1870-1943) Jadwiga Włodarkiwicz Ewa Łozińska-Małkiewicz
Wydawcy:Wydawnictwo Ibis (2012) Agora (2012) Bellona (2012) Vesper (2011) Biały Kot (2010) Wydawnictwo Sara (1998-2009) Wydawnictwo Zielona Sowa (1995-2009) Wydawnictwo Greg (2004-2008) Agencja Artystyczna MTJ (2007) Express Media (2005) Siedmioróg (2000-2005) Świat Książki (2004) Nasza Księgarnia (1968-2004) Best Film CO. Sp. z o. o (2003) C T (2002) Rytm (1997) Wydawnictwo Algo (1993-1994) Zakład Narodowy im. Ossolińskich (1991) Polski Związek Niewidomych. Zakład Wydawnictw i Nagrań (1990) Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia (1978) Gebethner i Wolf (1937) Prószyński i Spółka
Serie wydawnicze:Lektura z Opracowaniem Klasyka Młodych Lektury Szkolne Klasyka Dziecięca Klub Czytanej Książki Lektura (Greg) Lektura Gimnazjum Najpiękniejsze Książki Dzieciństwa Lektura Dobrze Opracowana Lektura Dobrze Opracowana - Wydawnictwo Skrzat Lektury Szkolne - Sara Niezapomniane Lektury Dzieciństwa szkoła podstawowa
ISBN:83-10-08135-9 83-10-09813-8 83-10-09995-9 83-10-10241-0 83-10-10630-0 83-10-10976-8 83-60213-70-4 83-7153-095-1 83-7162-109-4 83-7220-145-5 83-7297-032-7 83-7297-234-6 83-7297-235-4 83-7297-553-1 83-7327-656-4 83-7337-813-8 83-7389-053-X 83-7389-395-4 83-7389-939-1 83-7391-327-0 83-85249-47-8 83-86740-34-5 83-87498-08-4 83-89956-99-3 83-900983-4-2 978-83-7327-457-0 978-83-7327-546-1 978-83-7437-410-1 978-83-7623-341-3 978-83-7652-017-9 978-83-7731-028-1 978-83-7738-004-8 83-864740-34-5 83-89651-02-05 978-83-7327-457-X
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk epika historia ikonografia książki literatura literatura piękna literatura stosowana MP3 nagrania podręczniki powieści proza publikacje dydaktyczne szkoły podstawowe zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 120 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo