Krąg kobiet pani Tan

Tytuł oryginalny:
Lady's Tan circle of women
Autor:
Lisa See
Tłumacz:
Ewa Ratajczyk
Wydawca:
Wydawnictwo Filia (2025)
ISBN:
978-83-8357-975-7, 978-83-8402-029-6
978-83-8402-139-2
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
3.9 (7 głosów)

Fascynująca historia, inspirowana prawdziwymi losami lekarki, żyjącej w Chinach za czasów panowania dynastii Ming. Tan Yunxian – urodzona w elitarnej rodzinie, doświadczona przez śmierć, rozłąkę i samotność – jest wychowywana przez dziadków tak, by być użyteczną. Babcia, jedna z niewielu lekarek w Chinach, uczy ją podstaw chińskiej medycyny – Czterech Badań: patrzenia, pytania i słuchania, wąchania i mierzenia pulsu. Od najmłodszych lat Yunxian zgłębia tajniki leczenia dolegliwości kobiecych. Towarzyszy jej przygotowująca się do roli położnej Meiling. Dziewczyny szybko się zaprzyjaźniają i przysięgają, że będą się wspierać już zawsze, dzieląc radości i trudy życia. Na drodze ich przyjaźni staje teściowa, która zabrania im dalej pomagać kobietom. Wyznacza Tan rolę klasycznej żony – ma haftować pantofle na skrępowane stopy, recytować poezję, rodzić synów i na zawsze pozostać w murach rodzinnej posiadłości, Ogrodu Pachnących Rozkoszy. W jaki sposób Yunxian zdołała uwolnić się od tradycji, by wieść życie tak wpływowe, że wiele jej lekarstw stosuje się do tej pory, pięć wieków później? [opis wydawcy zamieszczony na końcu książki].
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka przenosi w klimat dawnych Chin, ciekawa historia tym bardziej że oparta na życiu faktycznej postaci. Losy bohaterki wciągają od pierwszej strony i czyta się je z zapartym tchem.
  • Książka opowiada o przyjaźni i tradycjach w chińskiej kulturze. Tło historyczne odgrywa w niej ważną rolę, dodając głębi i kontekstu wydarzeniom. Fabuła jest ciekawa i łatwa w odbiorze, a styl autorki przyjemny. Ogólnie bardzo dobra lektura.
  • Powieść inspirowana prawdziwą historią Tan Yunxian, chińskiej lekarki z XV wieku. Książka przenosi czytelnika do czasów dynastii Ming, ukazując życie kobiet w ówczesnych Chinach oraz wyzwania, przed którymi stawały. Powieść porusza tematy przyjaźni, miłości, determinacji oraz walki z tradycyjnymi normami społecznymi. Autorka przedstawia głęboko poruszającą historię, która ukazuje siłę i niezłomność kobiet w obliczu trudnych realiów. Dzięki połączeniu faktów historycznych z literacką narracją, książka oferuje wnikliwy obraz życia w XV-wiecznych Chinach oraz niezłomnej siły kobiet.
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo