Motylki i Mrówki

Tytuł oryginalny:
Vitvivan och Gullsippan
Autor:
Pija Lindenbaum
Tłumacz:
Katarzyna Skalska
Wydawca:
Wydawnictwo Zakamarki (2025)
ISBN:
978-83-7776-255-4
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań

Dwie grupy dzieci, Motylki i Mrówki, żyją pod czujnym okiem Kierowniczki w świecie ograniczonym przez białą linię. To świat jasnych, choć niekoniecznie zrozumiałych, zasad i mających zapewnić bezpieczeństwo reguł. Ale czy na pewno wszyscy czują się w nim dobrze i mają te same prawa? Dzieci wymyślają pewien ciekawy eksperyment, który pozwoli to sprawdzić. Książka Pii Lindenbaum jest doskonałym przykładem literatury dla czytelnika w każdym wieku. Można ją czytać na wielu poziomach i za każdym razem odkrywać nowe znaczące detale i nawiązania, zwłaszcza na ilustracjach. Wśród wielu możliwych interpretacji jest to przede wszystkim książka o odwadze wyjścia poza schemat i o potrzebie wolności. Pija Lindenbaum to nagrodzona wieloma nagrodami szwedzka autorka i ilustratorka, ceniona przede wszystkim za swoje książki obrazkowe, w których wnikliwą obserwację rzeczywistości łączy z metaforą i wyobraźnią, a wszystko zanurza w charakterystycznej intensywnej kolorystyce. W Polsce znamy m.in. jej książki o Nusi (w tym „Nusia i wilki""), Filipie, Igorze, Doris, Soni czy Zlatance.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo