Polowanie:

Jagten

Reżyseria:
Thomas Vinterberg
Aktorzy:
Mads Mikkelsen
Thomas Bo Larsen
Annika Wedderkopp ...
Scenariusz:
Thomas Vinterberg
Tobias Lindholm
Wydawca:
Kino Świat (2012-2013)
Autotagi:
DVD
filmy i seriale
Więcej informacji...
4.7 (3 głosy)

Akcja filmu "Polowanie" rozgrywa się w prowincjonalnej duńskiej miejscowości. Lucas, opiekun dzieci w wieku przedszkolnym jest powszechnie lubianym i szanowanym członkiem małej, znającej się na wskroś społeczności. Ma znakomity kontakt z dziećmi, co przekłada się na osiągnięcia na polu dydaktycznym i zaufanie ze strony rodziców i współpracowników. W takich okolicznościach pada pod jego adresem szokujące oskarżenie o molestowanie nieletniej podopiecznej. Kilka słów wypowiedzianych przez sześcioletnią dziewczynkę, córkę przyjaciela, staje się fundamentem uruchomienia biurokratyczno-społecznej machiny, mającej na celu udowodnienie za wszelką cenę winy oskarżonego. Z dnia na dzień sytuacja Lukasa zmienia się diametralnie, zmieniając w piekło jego spokojne życie i, co szokujące - niszcząc przy okazji społeczną egzystencję jego nastoletniego syna. Opowieść duńskiego reżysera to konsekwentnie zrealizowany, wielopłaszczyznowy dramat społeczny. Umiejscowienie akcji filmu w hermetycznej, małej grupie ludzi wydaje się być zabiegiem nieprzypadkowym, pozwalającym na syntetyczne zdiagnozowanie istoty problemu. Przy czym, co szczególnie ważne, problemem nie jest samo zjawisko pedofilii, tylko kwestie doszukiwania się winy i udowadniania niewinności. Innym aspektem dzieła Vinterberga są kwestie relacji międzyludzkich. Historia Lucasa, choć opowiadana z duńskiej perspektywy, wydaje się być przerażająco uniwersalną. To mogłoby zdarzyć się gdziekolwiek. Skandynawska specyfika, szczególnie mocno nastawiona na ochronę najmłodszych, jedynie podkreśla pewne procedury, które nie są doskonałe i w takim samym stopniu jednych mogą chronić jak i innym szkodzić. "Polowanie" to kino obyczajowe, jednakże opowiadana historia ma duże tempo i dynamikę, co w wypadku tak poważnej problematyki należy uznać za niezaprzeczalna zaletę. Znakomicie odnajduje się w głównej roli Mads Mikkelsen. Choć twórcy nie wykładają od razu wszystkich kart na stół, jego bohater jest po prostu postacią, której wierzymy. W filmie nie ma zbędnych scen, niektóre zaś pozostaną w pamięci widzów na długo. Narastająca nienawiść wobec człowieka, któremu nie udowodniono jakiejkolwiek winy podkreślana jest w interwałach, które mają coraz mocniejszy wydźwięk. Chwile, w których bohaterowi odmawia się bez jakiegokolwiek uzasadnienia podstawowych praw, są doprawdy wstrząsające. Nie pozostawi nikogo obojętnym również sekwencja "przesłuchania" sześciolatki w materii molestowania. Dzieło Vinterberga porusza niezwykle delikatne problemy, które nie muszą dotyczyć jedynie osób pracujących z dziećmi czy młodzieżą. Oskarżenie, które może paść pod adresem kogokolwiek, zawsze pozostawia jakiś ślad, a jeśli nawet my o nim zapomnimy, to zawsze znajdą się tacy, którzy zapamiętają je na zawsze. Ta konstatacja wydaje się być kluczowa do zrozumienia istoty tego znakomitego filmu. (Paweł Kowalczyk - PBW w Łodzi)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Niesamowity film. • Jakże realistyczny i prawdziwy. Pokazuje sposób zniszczenia dobrego człowieka, a wszystko zaczyna się od niby niewinnych słów małej dziewczynki, którą wychowuje w przedszkolu nauczyciel. Bo mała ma problemy w domu, a te mają swoje ujście poza jego murami. Ostrze trafia w dobrego i nader uczciwego człowieka, opiekuna grupy małych szkrabów, lubianego i cenionego w pracy i poza nią. • Polecam koniecznie
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Hunt Jagten
Reżyseria:Thomas Vinterberg
Aktorzy:Mads Mikkelsen Thomas Bo Larsen Annika Wedderkopp Lasse Fogelstrøm Susse Wold
Scenariusz:Thomas Vinterberg Tobias Lindholm
Zdjęcia:Charlotte Bruus Christensen
Kompozytor:Nikolaj Egelund
Produkcja:Sisse Graum Jorgensen Morten Kaufmann
Wydawca:Kino Świat (2012-2013)
Autotagi:dokumenty elektroniczne dramat DVD filmy i seriale film i wideo literatura literatura piękna nagrania wideo zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 13 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo