Atypowy

Tytuł oryginalny:
Untypical How the World Isn't Built for Autistic People and What We Should All Do About it
Autorzy:
Pete Wharmby
Monika Popławska
Tłumacz:
Monika Popławska
Wydawca:
Media Rodzina (2023)
ISBN:
978-83-8265-515-5
Autotagi:
druk
elementy biograficzne
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
poradniki

Współczesny świat jest skrojony pod osoby neurotypowe – hałas, jasne migające światła, small talk, rozmowy telefoniczne, aluzje i niepisane zasady… Tymczasem dla autystów to może być koszmar. W książce Atypowy Pete Wharmby wyjaśnia, jak to jest „być innym” i funkcjonować w rzeczywistości, która nie została zaprojektowana dla ciebie. Sam autor został zdiagnozowany jako osoba w spektrum autyzmu późno, bo w wieku trzydziestu czterech lat. Przez całą młodość zmagał się z wieloma trudnościami, nie rozumiejąc, z czego wynikają. Latami „maskował się”, próbując się dostosować, co było dla niego koszmarnie wyczerpujące. Jego książka to coś znacznie więcej niż tylko prezentacja innego punktu widzenia – Wharmby podejmuje się roli tłumacza z „języka neuroróżnorodności” na „język neurotypowy”, aby większości społeczeństwa udało się zrozumieć przez tak długi czas pomijaną mniejszość. Autor obala stereotypy, rozprawia się z potocznym postrzeganiem autyzmu i w niezwykle empatyczny sposób odsłania kulisy życia osoby neuroatypowej. Bolesna prawda jest taka, że jako społeczeństwo nie robimy zbyt wiele, aby ulżyć tej grupie w cierpieniu. Atypowy podpowiada, w jaki sposób nasze dwa światy mogą się spotkać i co możemy zrobić dla wielu autystycznych osób w naszych szkołach, miejscach pracy i życiu. Tak oto powstał praktyczny podręcznik przeznaczony dla wszystkich tych, którzy pragną uczynić świat prostszym i lepszym dla osób w spektrum autyzmu.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo