Rycerz Jan, królewna Kasia i smok:

książka dla dorosłych do czytania z dziećmi

Autor:
Lidia Iwanowska-Szymańska
Ilustracje:
Nika Jaworowska
Wydawca:
Fundacja Otwartych Na Twórczość (2023)
Wydane w seriach:
PoczytajMY
ISBN:
978-83-66183-40-7
Autotagi:
druk
ikonografia
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
Źródło opisu: Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Wola m.st. Warszawy - Katalog centralny

„Rycerz Jan, królewna Kasia i smok” to ilustrowana książka dla dorosłych do czytania z dziećmi. Książka opowiada o wakacjach Kasi u babci na wsi, jej ulubionych zabawach z przyjaciółmi i codzienności dziadków latem. W zwykle spokojnej, sielskiej wsi czai się jednak zło. To książka wyzwanie dla dorosłych, to klucz do furtki, za którą kryją się trudne tematy i długie dyskusje. Opowiedziana prostym językiem i przejmującymi ilustracjami, utrzymana w baśniowej konwencji książka porusza zagadnienie trudne i skłania do konfrontacji z tym, co niewygodne. "Rycerz Jan, królewna Kasia i smok. Książka do czytania dla dorosłych z dziećmi Lidki Iwanowskiej-Szymańskiej to bardzo ważny i odważny tekst. Autorka, wykorzystując i przekształcając konwencję baśniową, porusza w nim problem pedofilii. Robi to w trzeciej osobie, a jednocześnie posługuje się w narracji prostym językiem zbliżonym do opowieści dziecka, które nie jest do końca świadome ani tego, co się dzieje, ani konsekwencji opisanych wydarzeń, choć niemal wszystkimi zmysłami wyczuwa zagrożenie. Niestety dziecko okazuje się w tym poczuciu dojmująco osamotnione, ponieważ znajduje się w sytuacji psychologicznej bez nazwy, w opresji, która nie tylko niweczy poczucie bezpieczeństwa w najbliższym otoczeniu, lecz także zakłóca podstawowe funkcje życiowe i całkowicie odbiera dzieciństwo.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo