Łódź w 1939 roku:

studia i szkice

Redakcja:
Tomasz Toborek
Przemysław Waingertner
Wydawca:
Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu - Oddział (2011)
Wydane w seriach:
Biblioteka Instytutu Pamięci Narodowej
ISBN:
978-83-931850-3-0
Autotagi:
druk
Źródło opisu: Miejska Biblioteka Publiczna w Konstantynowie Łódzkim - Katalog księgozbioru

Autorzy publikacji postawili sobie na celu uchwycenie jednego z najważniejszych, przełomowych momentów w najnowszych dziejach włókienniczego miasta. „Rok 1939 i wybuch II wojny światowej (...) to nie tylko koniec pewnej epoki, ale też schyłek starej wielonarodowościowej Łodzi, która nigdy nie będzie już taka jak przed 1939 r. Oczywiście podobne refleksje można snuć na temat wielu innych polskich miast. W przypadku Łodzi to zerwanie ciągłości jest jednak widoczne w sposób szczególnie wyrazisty. Spojrzenie na miasto w 1939 r. pozwala przybliżyć początek tego procesu, a przede wszystkim pokazać, jak wyglądała Łódź w przededniu dziejowego kataklizmu”
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo