Dwór w Kraśnicy i hubalowy Demon

Autor:
Aleksandra Ziółkowska-Boehm
Wydawca:
Państwowy Instytut Wydawniczy (2009-2015)
ISBN:
978-83-06-03221-5
Autotagi:
druk
elementy biograficzne
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
5.0

W dworze Antoniego Jaxa Bąkowskiego w Kraśnicy pod Opocznem powstała w latach trzydziestych XX wieku nieduża stadnina koni arabskich. To z niej pochodził Demon, koń należący do słynnego majora Hubala, którego oddział prowadził w okolicy walkę partyzancką z Niemcami. W czasie wojny dwór pomagał także oddziałom "Bończy" , "Starego", "Wichra" i "Doliny", udzielał schronienia wielu potrzebującym. Po wojnie majątek został rozparcelowany, a część uratowanych koni trafiła do innych stadnin. Potomkiem jednego z nich jest Bask, legendarny koń arabski, który dał początek linii królewskiej w Stanach Zjednoczonych.Książka Aleksandry Ziółkowskiej-Boehm opowiada o wojennych i powojennych losach prawnuków Antoniego Jaxa Bąkowskiego - wybranych członków rodzin Krasickich, Ossowskich i Bąkowskich. Znajdziemy w niej poruszającą historię adiutanta Hubala, Henryka Ossowskiego, jego siostry Wandy, opowieść o życiu Janusza Krasickiego, kontynuatora rodzinnych tradycji lotniczych, oraz powojenne dzieje Anny Bąkowskiej i jej córki Ewy, ostatniej spadkobierczyni dworu w Kraśnicy.ALEKSANDRA ZIÓŁKOWSKA-BOEHM - doktor nauk humanistycznych, stypendystka m.in. Fundacji Kościuszkowskiej i Fundacji Fulbrighta. Należy do niej archiwum Melchiora Wańkowicza, o którego życiu i twórczości napisała kilka książek. W jej dorobku znajduje się także powieść historyczna Kaja od Radosława, czyli historia Hubalowego Krzyża, nagrodzona przez londyński Związek Pisarzy na Obczyźnie jako najlepsza książka 2006 roku, oraz m.in. Kanada, Kanada (1986), Korzenie są polskie (1992), Nie minęło nic, oprócz lat (z Szymonem Kobylińskim, 2003), Ulica Żółwiego Strumienia (1995, 2004), Podróże z moją kotką (2002, 2004), Otwarta rana Ameryki (2007).
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo