Pamiętniki

Autorzy:
Irena Solska (1875-1958)
Anna Sosnowska
Opracowanie:
Lidia Kuchtówna (1940-2023)
Przedmowa:
Lidia Kuchtówna (1940-2023)
Wydawcy:
Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe (1978)
Wydaw. Literackie (1978)
ISBN:
83-06-01070-1
Autotagi:
druk
książki
5.0
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Irena Solska (1877–1958) – genialna aktorka, reżyserka, dyrektorka teatrów, w młodości przejawiała też talent malarski. Naprawdę nazywała się Karolina Flora Solska z domu Poświk, występowała pod pseudonimem Pomian. Żona wybitnego aktora i reżysera Ludwika Solskiego, autorka Pamiętnika i Listów Ireny Solskiej. Rysunku i malarstwa uczyła się pod kierunkiem matki, malarki Bronisławy Poświkowej, pobierała edukację na pensji Henryki Czarnockiej, a gry aktorskiej uczyła się u aktora Bolesława Leszczyńskiego. Debiutowała w Łodzi pod pseudonimem Irena Górska w sztuce Hrabia René (1896). Na początku kariery trafiła do krakowskiego teatru Tadeusza Pawlikowskiego. Pracowała także we Lwowie, Łodzi, Warszawie, Zagrzebiu, Wilnie, Poznaniu, Legnicy. Była muzą Witkacego, którą wielokrotnie portretował, a znajomość z nią opisał w młodzieńczej powieści 622 upadki Bunga, czyli demoniczna kobieta. Utrwalił ją na portretach S. Wyspiański, W. Gerson, Z. Pronaszko, L. Wyczółkowski, • W. Kossak i inni. Dla Jarosława Iwaszkiewicza była symbolem Młodej Polski, a Tadeusz Boy-Żeleński nazwał ją egerią symbolizmu, modernizmu, dekadentyzmu. Leopold Staff twierdził, że jest jedną z tych, które uczą czcić kobietę, a zakochany Jerzy Żuławski pisał dla niej sztuki. • Podczas okupacji uratowała życie wielu Żydom. „Zagrała” wtedy w „Żegocie” swoją najcięższą i najbardziej niebezpieczną rolę – opiekunki Żydów. Pamiętnik to nie tylko opis fascynującego życia niezwykłej aktorki, ale także osobistych problemów. Solska w wielu sprawach zachowuje dużą dyskrecję. Warto „odkurzyć” wspomnienia o jednej z najw­ybit­niej­szyc­h aktorek w dziejach naszej sceny. Posiadała wszystko – urodę, charyzmę, talent aktorski, wyczucie symbolu, głos, którym władała w sposób mistrzowski. Ciężka choroba zmusiła artystkę do opuszczenia sceny. • Joanna Muniak • Biblioteka Kraków
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo