Chłopcy z Placu Broni

Tytuł oryginalny:
Pál utcai fiuk
Tłumaczenie:
Tadeusz Olszański
Janina Mortkowiczowa (1875-1960)
Autor:
Ferenc Molnár (1878-1952)
Ilustracje:
Leonia Janecka (1909-1983)
Wydawcy:
Greg (2023)
Wydawnictwo Nasza Księgarnia (1967-2023)
MediaWay
GM Distribution
ISBN:
978-83-10-13808-8, 978-83-10-13953-5
Autotagi:
beletrystyka
dokumenty elektroniczne
druk
książki
powieści
Więcej informacji...

"Chłopcy z Placu Broni" to powieść zaliczana do klasyki literatury dziecięcej i młodzieżowej. Jej akcja rozgrywa się wiosną 1889 roku w Budapeszcie. Tytułowy Plac Broni to ulubione miejsce zabaw grupy chłopców, którym przewodzi Janosz Boka. Wśród członków grupy znajduje się również Ernest Nemeczek, główny bohater książki, najniższy stopniem i najmniej poważany chłopiec, który często jest kozłem ofiarnym. Inna grupa chłopców, Czerwone Koszule, chce zająć Plac Broni, aby móc grać na nim w palanta. Przywódcą tej grupy jest Feri Acz. Walki pomiędzy chłopcami o prawo do Placu Broni, znaczącego dla nich więcej niż zwykły plac dziecięcych zabaw, stanowią oś fabuły powieści. Główny bohater, choć z pozoru jest najsłabszym ogniwem swojej grupy, wykazuje się niezwykłą odwagą i zdobywa szacunek kolegów. Podejmuje szereg heroicznych czynów, w których efekcie zachorował na zapalenie płuc. Mimo choroby bierze udział w decydującej bitwie, ostatkiem sił przyczyniając się do zwycięstwa nad Czerwonymi Koszulami. Jaką cenę przyjdzie Ernestowi Nemeczkowi zapłacić za bohaterskie czyny? Czy Janosz Boka i jego kompani ocalą Plac Broni? Powieść w interesujący sposób przedstawia relacje panujące w grupie młodych chłopców oraz próby tworzenia w ich społeczności struktur wojskowych. Dla członków grupy ważne są takie wartości, jak: honor, odwaga, bohaterstwo i braterstwo, jednak wartością nadrzędną zdaje się być dla nich wierność sprawie. Ich postawę przyrównywać można do patriotyzmu."
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Tłumaczenie:Tadeusz Olszański Janina Mortkowiczowa (1875-1960)
Autor:Ferenc Molnár (1878-1952)
Ilustracje:Leonia Janecka (1909-1983)
Reżyseria:Maurizio Zaccaro
Autor oryginału:Ferenc Molnár (1878-1952)
Producent:Angelo Rizzoli (1889-1970)
Wydawcy:Greg (2023) Wydawnictwo Nasza Księgarnia (1967-2023) MediaWay GM Distribution
ISBN:978-83-10-13808-8 978-83-10-13953-5
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk epika książki literatura literatura piękna powieści zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 8 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo