Granice dzieci i dorosłych

Autor:
Jarek Żyliński
Ilustracje:
Aleksandra Szwajda
Redakcja:
Alicja Szwinta-Dyrda
Natalia Fiedorczuk
Wydawcy:
Natuli dzieci są ważne (2022-2023)
Legimi (2022)
Dzieci są ważne Alicja Szwinta Dyrda
Wydane w seriach:
Seria Rodzicielska
ISBN:
978-83-67288-06-4, 978-83-67288-10-1
Autotagi:
audiobooki
dokumenty elektroniczne
druk
książki
poradniki

Granice dzieci i dorosłych - audiobook

„Nie chcę iść do przedszkola!”, „Pobaw się ze mną, teraz!”, „Nie będę jadł tej marchewki!”, „To mój tablet! Będę grał, ile chcę!”. Wyzwania związane z różnicą potrzeb to rodzicielska codzienność. Czy udaje nam się dogadać, unikając płaczu i krzyku? Praktyka życiowa pokazuje, że często niestety tak nie jest.

Ta książka jest dla ciebie, jeśli:

- masz wrażenie, że twoje dziecko „wchodzi ci na głowę”,

- nie wiesz, czy nie za mocno reagujesz na zachowania dziecka,

- nie potrafisz powiedzieć „nie” albo „stop”,

- wbrew sobie ulegasz prośbom,

- czujesz, że trudno ci zadbać o siebie.

Autor ułatwia rodzicielstwo! Czerpie z koncepcji psychologicznych i własnego wieloletniego doświadczenia w pracy z dziećmi, rodzicami i nauczycielami. Daje proste i praktyczne narzędzie po to, by w rodzicielstwie nie tylko dawać, ale też czerpać siłę i satysfakcję.

FRAGMENT KSIĄŻKI

Spis treściWstęp1. Dlaczego granice są ważneGranice to bezpieczeństwoGranice jako rodzicielski drogowskaz2. Jak działają graniceMechanizmy obronneOtwarte granice• Otwarte granice dorosłych• Otwarte granice dzieciRozwój autonomii dziecka – formowanie granic• Dziecięce „nie”3. Gdzie leżą graniceCiało – nasza fizyczna obecność• Dotyk• Słuch, wzrok, węch• Smak• Jak wzmacniać granice ciała dzieciEmocje – to, co czujemy• Emocje przyjemne i emocje trudne• Trzy trudne emocje• Uznanie i wyrażanie emocji• Kto jest odpowiedzialny za nasze emocje• Jak wzmacniać granice emocji dzieciMyśli – nasza wewnętrzna prawda• „Moim zdaniem”, czyli język osobisty• „Co widzę?”, czyli język faktów• Jak wzmacniać granice myśli dzieciWybory – prawo decydowania o sobie• Przymus czy wybór• Granice wyboru w praktyce• Jak wzmacniać granice wyboru dzieci4. Rodzicielska praktykaDorośli i dbanie o własne granice• Najsłabsza skuteczna ochrona granic• Silna reakcja obronna i jej konsekwencje• Dorośli i dbanie o granice dzieciCzy granice są najważniejsze• Kiedy granice dorosłych nie są najważniejsze• Kiedy dziecko jest w kryzysie• Kiedy granice dzieci nie są najważniejszeGranice drogą do spokoju5. ZakończeniePodziękowaniaBibliografiaWSTĘP„Na początku był chaos”. Tak można zacząć większość książek dla rodziców. Chaos bywa przyczyną poszukiwań odpowiedzi, rozwiązań i wyjaśnień.Z chaosem stykam się w gabinecie psychologicznym oraz na warsztatach dla rodziców i edukatorów, które prowadzę. Ludzie przychodzą do mnie w poszukiwaniu jasnych i prostych recept, zwłaszcza gdy ich wyobrażenia o harmonijnym, empatycznym rodzicielstwie zderzają się… no cóż, z rzeczywistością.Lata doświadczeń na polu zawodowym podpowiadają mi jedno: początkiem wyjścia z chaosu jest zrozumienie, a kluczem do wejścia w przestrzeń zrozumienia – zagadnienie granic. Granice rozumiem jako metaforyczne linie pomiędzy ludźmi, linie pomagające dzieciom i dorosłym zrozumieć, w którym miejscu kto i o czym decyduje. Granice dają jasność, kiedy odpuścić, zrezygnować ze swoich dążeń względem dzieci, a kiedy dać sobie prawo, by pozostać przy swoim stanowisku, biorąc pod uwagę niezgodę i silne emocje innych osób, które chciałyby decydować.Weteranów moich kursów i warsztatów – rodziców, którzy zrozumieli przedstawianą w tej książce koncepcję granic – pytam: „Co się zmieniło w waszym domu?”. Najczęściej słyszę: „Pojawił się spokój”. I nie chodzi tylko o spokój rodziców, którzy dali sobie prawo do ochrony własnych granic, ale także o spokój dzieci, które w naturalny sposób przejmują mapę poruszania się na linii ja–ty.Chciałbym, żeby dzięki tej książce było wam łatwiej zrozumieć, w którym miejscu wasze rodzicie (...)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo