Gilead: Dom

Tytuł oryginalny:
Home
Autor:
Marilynne Robinson
Tłumaczenie:
Witold Kurylak
Tomasz Wilusz
Wydawcy:
Prószyński i Spółka - Prószyński Media (2022)
Legimi (2022)
Wydane w seriach:
Gilead
Duże Litery
Duże Litery (Prószyński i S-ka)
Powieści Gilead
ISBN:
978-83-8295-109-7, 978-83-8295-701-3
978-83-8295-725-9, 978-83-8295-961-1
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
książki
powieści
proza

Drugi tom legendarnej sagi nagrodzonej między innymi Orange Prize i Los Angeles Times Book Prize.

Kiedy John Ames pisze swój wzruszający list do syna, jego najbliższy przyjaciel - będący już u kresu życiowej drogi Robert Boughton - musi sobie poradzić nie tylko z chorobą, ale i z marnotrawnym synem, który po latach zjawia się na progu jego domu...

Glory Boughton powraca w rodzinne strony, by zaopiekować się umierającym ojcem. Niedługo po niej w domu pojawia się jej brat Jack, który po dwudziestu latach tułaczki decyduje się znaleźć przebaczenie i pogodzić z przeszłością. Jack dotąd się nie ustatkował, był na bakier z prawem, uzależnił się też od używek - a mimo wszystko cały czas pozostawał ukochanym synem wielebnego Roberta. Dla posłusznej i pracowitej Glory powrót Jacka staje się punktem zapalnym, który wyzwala w niej gwałtowne emocje. Czy uda im się przetrwać razem pod jednym dachem? A także - co ważniejsze - odbudować rodzinną więź?

Setki tysięcy czytelników na całym świecie porwała poruszająca narracja Johna Amesa w otwierającym czteroksiąg Marilynne Robinson "Gilead". W "Domu" ponownie odwiedzamy znaną z pierwszego tomu zamkniętą społeczność, by przeżyć wraz z nią katharsis i zrozumieć, jak ważna w życiu jest rodzina. Druga część sagi to opowieść o sekretach, przemijaniu i sile miłości, która podnosi na duchu i przypomina czytelnikom, że nigdy nie jest za późno na drugą szansę.

"Dom" oferuje tak misterne opisy, dostarcza tak wiele scen przepełnionych mądrością i pięknem, że pragnie się je wynotowywać strona po stronie. Inspiruje do cieszenia się najprostszymi czynnościami - obcinaniem włosów, pieleniem grządek, przygotowywaniem posiłków czy parzeniem kawy - które dzięki powieści stają się świętościami każdego dnia. - Joan Frank, "San Francisco Chronicle"

Jeszcze cudowniejsze niż stylistyczne piękno "Gilead" i "Domu" jest ich wyraźne skupienie się na duchowych rozterkach bohaterów. - Ron Charles, "The Washington Post"

Marilynne Robinson (1942) urodziła się i dorastała w Idaho. Jej pierwsza powieść "Housekeeping" (1980) zdobyła nagrodę PEN/Hemingway dla najlepszego debiutu i została nominowana do Pulitzera. Jej czteroksiąg "Powieści Gilead" uhonorowano ponad 25 wyróżnieniami, dzięki czemu Robinson stała się jedną z najbardziej utytułowanych amerykańskich pisarek, a także potencjalną kandydatką do literackiej Nagrody Nobla. W 2012 r. prezydent Barack Obama odznaczył ją National Medal of Arts and National Humanities - co więcej, jest ona jedyną pisarką, z którą ten miłośnik książek zdecydował się przeprowadzić wywiad. Robinson od lat publikuje na łamach takich czasopism jak "Harper’s Magazine", "The Paris Review" czy "The New York Review of Books", wydaje kolejne tomy esejów i gości z wykładami na największych amerykańskich uniwersytetach. Pozostałe tomy cyklu "Powieści Gilead" w nadchodzących miesiącach ukażą się po raz pierwszy w Polsce nakładem wydawnictwa Prószyński i S-ka.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo