Z mądrości Talmudu

Tłumaczenie:
Anna Kamieńska (1920-1986)
Szymon Datner (1902-1989)
oraz:
Anna Kamieńska (1920-1986)
Wydawcy:
Państ. Instytut Wydawniczy (1988)
PWN (1988)
ISBN:
83-06-01492-8, 83-06-01791-9
Autotagi:
druk
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Z mądrości Talmudu • Autorzy: Szymon Datner, Anna Kamieńska • Książka „Z mądrości Talmudu” to pozycja zasługująca na uwagę przede wszystkim ze względu na tematykę, która w polskojęzycznej literaturze wciąż pozostaje stosunkowo mało eksponowana. Autorzy podejmują się ambitnego zadania przybliżenia czytelnikowi fragmentów Talmudu – jednego z najważniejszych tekstów tradycji żydowskiej, który przez wieki stanowił fundament intelektualny i duchowy dla społeczności żydowskich. • Publikacja zawiera starannie wybrane cytaty, maksymy oraz przypowieści, które w przystępny sposób oddają bogactwo talmudycznej mądrości. Teksty źródłowe są opatrzone komentarzami krytycznymi, których autorski charakter stanowi wartość dodaną. Anna Kamieńska, znana ze swojego literackiego wyczucia, wnosi do opracowania element refleksji humanistycznej, co czyni książkę nie tylko kompendium wiedzy religijnej, ale też zbiorem uniwersalnych rozważań o człowieku, etyce i sensie życia. Z kolei Szymon Datner zapewnia rzetelność i kontekst historyczny, co wzmacnia wiarygodność całej pracy. • Choć objętościowo publikacja nie jest duża, nie należy traktować jej jako lektury łatwej czy szybkiej. Zawarte w niej fragmenty wymagają uważnego czytania, refleksji i często – powrotu do wcześniejszych stron. To książka, którą najlepiej przyswaja się w ciszy i skupieniu, traktując ją nie jako dzieło do pochłonięcia w jeden wieczór, ale jako przewodnik po duchowości i intelektualnej głębi judaizmu. • Na szczególną uwagę zasługuje również fakt, że autorzy potrafili zbalansować szacunek wobec źródeł z własną, współczesną wrażliwością – dzięki temu „Z mądrości Talmudu” może być cenną lekturą zarówno dla osób zain­tere­sowa­nych­ kulturą żydowską, jak i tych poszukujących bardziej uniwersalnych odpowiedzi na pytania o dobro, sprawiedliwość czy relacje międzyludzkie. • Podsumowując: książka ta to wartościowe źródło refleksji, które wprowadza czytelnika w świat myśli talmudycznej w sposób przemyślany i pełen szacunku. Wymaga cierpliwości i skupienia, ale z pewnością odwdzięcza się głębią treści. • ** 23:37 * 05.07.2025 * 59/2025 *
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo