Trening twórczości

Autorzy:
Edward Nęcka
Jarosław Orzechowski
Błażej Szymura (1969-2009)
Aleksandra Gruszka-Gosiewska ...
Wyd. w latach:
1989 - 2023
Wydane w seriach:
Postępy Psychologii
Skrypty Uczelniane
Skrypty Uczelniane (Uniwersytet Jagielloński)
Postępy Psychologii - red. Mirosław Kofta, Bogdan Wojciszke
Autotagi:
druk
książki
podręczniki
Więcej informacji...

Czy twórczości można się nauczyć?

Czy można ją trenować i rozwijać, jak trenuje i rozwija się mięśnie?

Czy warto być twórczym?

„Trening twórczości” to podręcznik sprawdzonych metod, ćwiczeń i sposobów oddziaływania, które rozwijają twórcze myślenie i działanie, a przy okazji są świetną zabawą. Zostały opracowane bardzo starannie przez grono dociekliwych naukowców i praktyków. Książka pokazuje mnóstwo praktycznych zadań i analizuje ich wpływ na rozwój twórczości.

Jest to świetny przewodnik dla psychologów, trenerów, rodziców, szefów i wszystkich, którzy chcieliby pobudzać kreatywność w swoim otoczeniu. Dziesiątki ćwiczeń, zestaw problemów dyżurnych do pracy na sesjach kreatywnych i ćwiczenia na rozgrzewkę.

Zawarte w książce ćwiczenia oprócz twórczości rozwijają też skutecznie komunikację i sprzyjają budowaniu relacji międzyludzkich.

Chociaż głównym adresatem tej książki są osoby organizujące treningi w ścisłym sensie, zwłaszcza treningi grupowe, istnieje możliwość jej wykorzystania w sytuacjach mniej standardowych, na przykład w szkole. Przypuśćmy, że nauczyciel biologii uczy o tym, w jaki sposób wirus atakuje komórkę: wprowadza on do wnętrza komórki swój materiał genetyczny, który replikując się, zakłóca metabolizm komórki-nosiciela aż do jej zniszczenia. Postępuje więc tak, jak oddział dywersantów na tyłach nieprzyjacielskiej armii. Być może analogia mogłaby być bardziej trafna, chodzi jednak o to, aby w ogóle nauczać w konwencji analogii i metafory. Takie nauczanie bliższe jest myśleniu twórczemu, a przecież „uczymy się najlepiej wtedy, gdy robimy wynalazki” (Piaget). Inaczej mówiąc, wykorzystanie analogii, metafory lub innego narzędzia twórczości sprawia, że uczeń zdobywa wiedzę w sposób bardziej trwały i bardziej atrakcyjny, niż dzieje się to w wypadku klasycznych zabiegów metodycznych.

Fragment „Wstępu”

Edward Nęcka - profesor psychologii w Uniwersytecie Jagiellońskim. Współpracuje również z Uniwersytetem SWPS. Specjalizuje się w problematyce z pogranicza psychologii poznawczej i psychologii różnic indywidualnych. Prowadzi badania na temat poznawczego podłoża cech osobniczych, takich jak kreatywność, inteligencja i samokontrola. Oprócz licznych artykułów zawierających opis wyników badań, opublikował osiem książek – podręczników i monografii. Jest współautorem (z J. Orzechowskim i B. Szymurą) podręcznika pt. „Psychologia poznawcza” oraz autorem książki „Trening poznawczy”. Od roku 2001 jest członkiem Polskiej Akademii Nauk.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:podręcznik metodyczny podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli
Autorzy:Edward Nęcka Jarosław Orzechowski Błażej Szymura (1969-2009) Aleksandra Gruszka-Gosiewska Aleksandra Słabosz
Instytucja sprawcza:Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wydawcy:Legimi (2023) Wydawnictwo Smak Słowa (2019-2023) NASBI (2019) IBUK Libra (2019) ebookpoint BIBLIO (2019) Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (2005-2016) Oficyna Wydawnicza IMPULS (1998) Impuls (1998) Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Pracownia Wydawnicza (1992) Polskie Towarzystwo Psychologiczne (1992) Uniwersytet Jagielloński (1989) UJ (1989) Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Serie wydawnicze:Postępy Psychologii Skrypty Uczelniane Skrypty Uczelniane (Uniwersytet Jagielloński) Postępy Psychologii - red. Mirosław Kofta, Bogdan Wojciszke
ISBN:83-233-0298-7 83-86994-69-X 83-900685-0-8 978-83-65731-98-2 978-83-66420-03-8 978-83-7489-369-5 978-83-89574-99-2
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk e-booki książki literatura literatura stosowana podręczniki psychologia publikacje dydaktyczne publikacje fachowe publikacje informacyjne publikacje naukowe publikacje popularnonaukowe skrypty szkoły wyższe zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 43 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo