Kossakowie:

tango

Autor:
Joanna Jurgała-Jureczka
Lektor:
Gabriela Jaskuła ...
Wyd. w latach:
2020 - 2021
Autotagi:
audiobooki
biografie
CD
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.0

W 1908 roku w krakowskiej pracowni Wojciech Kossak zaczął malować portret Zofii z Lewentalów, żony Ferdynanda Hoesicka – literata i wydawcy. Historia jednego z najgłośniejszych i najdłuższych romansów artysty jest punktem wyjścia opowieści intrygującej i pełnej namiętności, snutej na tle niespokojnego czasu przełomu wieków. Stary świat się kończył. Jedni popełniali samobójstwa, inni szukali nowych podniet. Na scenie pojawiają się zamiłowani w historii Kossakowie, rodzina Lewentalów – zasymilowanych Żydów, i spolonizowani Niemcy – Hoesickowie. W tle zaś Sienkiewicz, Zapolska, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Dagny Przybyszewska, Reymont, Wyspiański, Axentowicz. Poznajemy ich od strony, której nam w szkole nie odsłaniano. Słabostki i małości bohaterów nie odbierają im znaczenia, jakie odegrali w naszej historii.

„Ta książka przypomina modne dziś rekonstrukcje starych taśm filmowych. Zachowując autentyczność, nabierają one ciała, zmysłów, ostrości, kolorów, czasem dźwięków. Znika bariera czasu. Podobnie rzecz ma się z »Tangiem«.

Bohaterowie są jak najbardziej prawdziwi, historia utkana jest z listów, wspomnień, nieznanych prób literackich. Bezpruderyjnych, namiętnych, szalonych, jak ich życie. Bo takie to były czasy. »Tango« zaczyna się tam, gdzie zazwyczaj kończą opracowania historyków i badaczy epoki”.

Piotr Legutko

„Czarowna i bezpruderyjna powieść, a w niej nieznane fakty z życia Wojciecha Kossaka i małżeństwa Hoesicków w kipiącej namiętnością »zagorsetowanej« epoce fin de siècle’u. Podglądamy ich w sposób zabawny, czasem pikantny, ale z wyczuciem smaku i stylu. Czyta się świetnie. Gorąco polecam”.

Marzena Trybała

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Joanna Jurgała-Jureczka
Lektorzy:Gabriela Jaskuła Donata Cieślik
Wydawcy:Heraclon International (2021) Zysk i Spółka Wydawnictwo (2020-2021) Wydawnictwo Storybox.pl (2020-2021) Legimi (2020-2021) NASBI (2020) ebookpoint BIBLIO (2020)
ISBN:8381163862 978-83-8116-944-8 978-83-8202-108-0 978-83-8233-322-0 978-83-8233-323-7
Autotagi:audiobooki beletrystyka biografie biografie zbiorowe CD dokumenty elektroniczne druk e-booki elementy biograficzne epika historia książki literatura literatura faktu literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna MP3 nagrania powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 16 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo