Zemsta

Autor:
Aleksander Fredro (1793-1876) ...
Opracowanie:
Barbara Włodarczyk ...
Ilustracje:
Lucjan Ławnicki
Wyd. w latach:
1987 - 2014
Autotagi:
druk
historia
książki
podręczniki
Więcej informacji...
4.5 (4 głosy)

W komedii występują przedstawiciele dawnego świata szlacheckiego Rzeczypospolitej: Cześnik Raptusiewicz - nosi stary dworski tytuł cześnika - osoby stawiającej przed królem potrawy przygotowane przez krajczego; stary kawaler, mocno schorowany, bez większego majątku, prawny opiekun bratanicy Klary, zawiaduje połową zamku - własnością wychowanki. Człowiek gwałtowny (raptus), gadatliwy i hałaśliwy, zawzięty i nieustępliwy zawadiaka, skłonny do brawury i ryzykanctwa, przy tym patriota (dawny konfederat barski), szanujący staropolską zasadę gościnności. Mówi szybko, nie zawsze poprawnie, często używa powiedzenia ämocium panieö. Rejent Milczek - zamożny wdowiec, właściciel połowy zamku, ojciec Wacława, niegdyś pracownik sądownictwa, znakomicie zorientowany w możliwościach interpretowania prawa na swoją korzyść. W przeciwieństwie do Cześnika człowiek opanowany i nieprzenikniony, na pozór flegmatyczny i pokorny, w istocie wyrachowany i skąpy, sprytny i przedsiębiorczy; sprawia wrażenie osoby bardzo pobożnej, pełnej ogłady, a nawet wykształconej. Papkin - postać o niejasnym rodowodzie i przeszłości, obecny w zamku Cześnika jako człowiek do specjalnych zadań, gadatliwy, zarozumiały, uważa się za niepokonanego zdobywcę kobiet, mitologizuje swoją przeszłość nieustraszonego rzekomo wojaka. Dosyć inteligentny i oczytany, zna poezję i potrafi jej kunszt wykorzystywać w długich tyradach. W sytuacjach niebezpiecznych tchórzliwy i zakłamany, nielojalny i nieuczciwy.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Zemsta słuchowisko komedia w czterech aktach, wierszem notatki na marginesie, cytaty, które warto znać, streszczenie
Autorzy:Aleksander Fredro (1793-1876) Barbara autor opracowania Włodarczyk
Opracowanie:Barbara Włodarczyk Barbara Włoradczyk
Ilustracje:Lucjan Ławnicki
Wydawcy:Wydawnictwo Greg (1997-2014) Agencja Artystyczna MTJ (2009) Pinnex (2003) Promocja (2003) Siedmioróg (1998) Zakład Narodowy im. Ossolińskich (1987) Centrum Edukacji Medialnej SpesMediaGroup
Serie wydawnicze:Lektura wydanie z opracowaniem Lektura (Greg) z opracowaniem Klub Czytanej Książki
ISBN:83-10-09794-8 83-87139-99-8 83-88435-38-8 978-83-7327-196-8 978-83-7327-260-6 978-83-7327-877-6 978-83-7372-196-8 9788373271688 82-87139-99-8 83-7327-196-8 83-7327-260-6 978-8389336-91-X 978-83-732-168-8 978-83-7227-196-8 978-83-7327-169-8
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne dramat druk epika gimnazjum historia komedia książki literatura literatura piękna literatura stosowana nagrania podręczniki powieści proza publikacje dydaktyczne satyry i humoreski szkoły podstawowe szkoły średnie zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 94 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo