Ostatnie dziecko lasu:

jak ocalić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury

Tytuł oryginalny:
Last child in the woods
saving our children from nature-deficit disorder,
Autor:
Richard Louv ...
Tłumacz:
Anna Rogozińska
Wyd. w latach:
2016 - 2020
ISBN:
978-83-65087-59-1, 978-83-66329-86-7
978-83-667-5022-7, 978-83-68021-78-3
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
publikacje popularnonaukowe
wychowanie
Więcej informacji...
3.5 (2 głosy)

Jak uchronić dzieci przed zespołem deficytu natury?

W przeciągu ostatnich kilku dziesięcioleci radykalnie zmienił się sposób rozumienia i doświadczania przyrody przez dzieci. Dzieciaki są dziś świadome globalnych zagrożeń dla środowiska naturalnego, ale ich fizyczny kontakt i intymna relacja z przyrodą powoli odchodzą w zapomnienie.

Choć z badań wynika, że kontakt z przyrodą wspomaga leczenie ADHD, poprawia koncentrację i koordynację ruchową, regeneruje umysł i ciało, na całym świecie – nie tylko w krajach rozwiniętych – wzrasta liczba osób, których kontakt z naturą ograniczony jest do minimum.

„Ostatnie dziecko lasu” to książka, która radykalnie zmienia sposób myślenia o przyszłości – naszej i naszych dzieci. Richard Louv nie zachęca do powrotu do leśnej chaty, ale pokazuje, jak pogodzić wyzwania współczesnego świata z jego nowoczesnymi technologiami z nienadążającymi za nimi potrzebami ludzkiego organizmu.

Książka Richarda Louva została przetłumaczona na kilkanaście języków, wywołując liczne dyskusje wśród nauczycieli, lekarzy i rodziców. Stworzony przez niego termin zespół deficytu natury trwale wpisał się do debaty o zrównoważonym rozwoju.

***

Bardzo dobra książka o tym, czym kiedyś było dzieciństwo, i czym powinno dziś być oraz dlaczego tak ważny jest kontakt dzieci z przyrodą. Zresztą nie tylko dzieci. Bez zaglądania w różne zakamarki, włóczenia się po lesie albo łąkach, lub podglądania innych stworzeń po prostu nie będziemy szczęśliwi i nic nam tego nie zastąpi.

Adam Wajrakprzyrodnik i dziennikarz

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Naszpikowana naukowymi odniesieniami i specjalistyczną wiedzą książka okazuje się niezbyt strawna dla rodzica, którego nie trzeba przekonywać, że oderwanie młodego człowieka od środowiska przyrodniczego to nic dobrego. Lektura zdecydowanie dla wytrwałych lub intensywnie poszukujących i łaknących usys­tema­tyzo­wani­a wiedzy i odniesienia do całego spectrum naukowych argumentów; czytelnikom, którzy naturę traktują jako coś oczywistego i... naturalnego, kierującym się wewnętrznymi kier­unko­wska­zami­, intuicją lub wiedzą wyniesioną z własnego środowiska, ta pozycja może wydać się zupełnie zbędna.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:saving our children from nature-deficit disorder, jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury jak ocalić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury
Autorzy:Richard Louv Anna Rogozińska
Tłumacz:Anna Rogozińska
Wydawcy:Grupa Wydawnicza Relacja (2020) NASBI (2020) Legimi (2020) ebookpoint BIBLIO (2020) Mamania Grupa Wydawnicza Relacja (2020) Mamania Anna Zdrojewska-Żywiecka (2016-2020)
ISBN:978-83-65087-59-1 978-83-66329-86-7 978-83-667-5022-7 978-83-68021-78-3
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk e-booki książki literatura literatura stosowana publikacje popularnonaukowe wychowanie zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 14 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo