Lekcje tańca dla starszych i zaawansowanych

Tytuł oryginalny:
Tanečni hodiny pro starši a pokročilé
Autor:
Bohumil Hrabal (1914-1997)
Tłumaczenie:
Andrzej Piotrowski (1931-2014)
Andrzej Czcibor-Piotrowski (1931-2014)
Wydawca:
Państwowy Instytut Wydawniczy (1964-2004)
Wydane w seriach:
Współczesna Proza Światowa
Ostroga
książki najlepsze
Współczesna Proza Światowa - Państwowy Instytut Wydawniczy
ISBN:
83-06-01937-7, 83-06-02904-6
Autotagi:
druk
epika
książki
5.0

„Lekcje tańca dla starszych i zaawansowanych”, „Postrzyżyny”, „Taka piękna żałoba” i „Skarby świata całego”: cztery opowieści zawarte w tej książce, które można by nazwać nymburskim kwartetem, osnute są na wspomnieniach dzieciństwa Hrabala. Przedstawiają bezpowrotnie miniony świat, bliskich pisarzowi ludzi, ich codzienne życie, radości, smutki i marzenia. Bohaterami tego autobiograficznego cyklu są miedzy innymi sam autor, jego matka, ojciec i stryjaszek Pepi (po raz pierwszy sportretowany w „Lekcjach tańca”), a także bliższy i dalsi znajomi, mieszkańcy miasteczka Nymburk. Z ciepłym humorem, ironiczną zadumą i nostalgią utrwala Hrabal to, co odeszło na zawsze. /nota wydawnicza/
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo