Włoski nauczyciel

Tytuł oryginalny:
Italian teacher
Autor:
Tom Rachman
Tłumacz:
Jerzy Kozłowski
Wydawcy:
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2019)
Wydawnictwo Znak Litera Nova (2019)
ISBN:
978-83-240-4907-3, 978-83-7508-375-0
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
4.5 (2 głosy)

Opowieść o wielkiej sztuce i jednym małym życiu. Pinch miał przywilej i nieszczęście urodzić się jako syn geniusza. Jego ojciec, narcystyczny malarz Bear Bavinsky, ostatni amerykański klasyk, ma w życiu tylko jeden cel: umieścić swoje obrazy w najważniejszych muzeach świata. Mistrz obserwacji Bear rzadko dostrzega własnego syna. Życie Pincha to ciągła walka o uwagę ojca i własną niezależność. Ale czy artysta, który dla sztuki poświęca bliskich, a do tego ma szesnaścioro dzieci rozrzuconych po świecie, potrafi kochać i doceniać innych? Co dostajemy w spadku po własnych rodzicach? Jak w dorosłym życiu pozbyć się cienia, w którym dorastało się w dzieciństwie? Skomponowana niczym najlepsze dzieła malarskie, inspirowana życiem Picassa powieść dla fanów twórczości Johna Irvinga. Sorrentinowski Rzym lat sześćdziesiątych, wielka sztuka i jeszcze większe emocje. Literacki fenomen.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • “Włoskiego Nauczyciela” czytało mi się niezwykle dobrze. Bałam się, że moja niechęć do obyczajówek stanie mi na drodze by dobrze ocenić tę książkę, jednak tym razem to coś więcej niż zwykła powieść a 9/10 mówi samo za siebie. • Pincha poznajemy jako kilkuletniego chłopca z opiekuńczą, lecz zagubioną matką i dominującym ojcem artystą. Od tego momentu śledzimy losy chłopca stającego się zafascynowanym sztuką mężczyzną, intelektualistą przeżywającym swoje pierwsze miłosne wzloty i upadki a przede wszystkim człowiekiem naznaczonym piętnem toksycznej relacji z ojcem. Jesteśmy świadkami upływającego czasu i tragicznej postaci Pincha, który wije się między swoim stłumionym przez rodziców talentem, poczuciem zasłużenia sobie na „miłość” bliskich i osamotnieniem. Śledząc losy głównego bohatera od najmłodszych lat po dzień jego śmierci mamy poczucie wejścia w czyjeś życie tak głęboko, że poniekąd sami zaczynamy odczuwać smutek i ukłucie nies­praw­iedl­iwoś­ci. Kibicujemy Pinchowi, choć sami nie do końca wierzymy w happy ending tej historii. • To nie jest książka dla każdego, jednak Ci, którzy poczują jej klimat na pewno zostaną nią oczarowani.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo