Na Gwiazdkę

Inne tytuły:
Musierowicz na Gwiazdkę
Autorzy:
Małgorzata Musierowicz
Emilia Kiereś
oraz:
Emilia Kiereś
Wydawca:
Akapit Press (2007)
ISBN:
978-83-60773-38-3, 83-60773-38-3
Autotagi:
druk

Małgorzata Musierowicz powróciła do formuły książki kulinarnej, tym razem wzbogaconej o przepisy na... udane Święta Bożego Narodzenia. Książka jest swoistym kalendarzem adwentowym, zawierającym rozmyślania nad istotą tych najbardziej rodzinnych Świąt oraz znaczeniem i źródłem miłości. Twórczyni "Jeżycjady" prezentuje także znany pogląd, że oczekiwanie i przygotowywanie Świąt jest przecież dużo milsze, niż przeżywanie tych dni. Pieczenie i wyjadanie pierniczków przed 24 grudnia również. Robienie zabawek na choinkę i ozdabianie jej jest stokroć przyjemniejsze, niż patrzenie na kurzące się drzewko po Nowym Roku. Młodszym czytelnikom przydadzą się sprawdzone przez rodzinę Musierowiczów przepisy na całuski, torty, ptaszki i aniołki choinkowe, starszym zaś miło będzie sobie przypomnieć jak pachniały peerelowskie Święta w dzieciństwie. Wszystkim spodobają się zabawne dygresje z życia pisarki, oraz historyczny rys na temat poszczególnych emblematów świątecznych. Klimat oczekiwania potęgują opisy porannych pobudek na roraty, czyszczenia butów przed wizytą św. Mikołaja 6 grudnia, a także wypisy z literatury powszechnej - czyli "gwiazdkowe" cytaty - do wykorzystania nie tylko w życzeniach na świątecznych kartkach. Niestety Małgorzata Musierowicz nie ustrzegła się uproszczeń i nieco sztucznej euforii. Na przykład dwa poglądy autorki: skrajna krytyka telewizji "głupiego pudła", w którym można obejrzeć rzekomo tylko filmy sensacyjne przepełnione brutalnymi obrazami oraz pochwała własnoręcznie robionych prezentów, są trochę przejaskrawione. Razić też może nadmierny dydaktyzm, ale w końcu to literatura dla nastolatek, które według pisarki, być może, wymagają jako takiej korekty pedagogicznej. Wszystko jednak można tłumaczyć zdaniem z książki: "No, może troszeczkę przesadzam." "Musierowicz na gwiazdkę" polecam sentymentalnym wrażliwcom, domatorom z umiłowaniem dla tradycji, wielbicielom pisarstwa Musierowicz oraz tym, którzy czekają na Święta Bożego Narodzenia już od października.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo