Na skraju załamania

Autor:
B. A. Paris
Tłumacz:
Maria Olejniczak-Skarsgard
Wydawca:
Albatros (2018)
Wydane w seriach:
Powieści i reportaże
ISBN:
978-83-8125-124-2
Autotagi:
druk
książki
2.0

Cass Anderson nie zatrzymała się, by sprawdzić, czy siedząca w zaparkowanym na leśnej drodze samochodzie kobieta nie potrzebuje pomocy. Teraz nieznajoma nie żyje. Od tamtej feralnej nocy Cass nie może się pozbierać - regularnie powtarzające się głuche telefony mącą jej spokój, a ona sama czuje, że nieustannie jest obserwowana. Nawet najmniejszy dźwięk przyprawia ją o przyspieszone bicie serca i ciarki. Nękana wyrzutami sumienia zaczyna miewać kłopoty z pamięcią. Coraz częściej nie może sobie przypomnieć, czy zażyła lekarstwa, jaki kod odblokowuje alarm, gdzie zaparkowała samochód, dlaczego zamówiła dziecięcy wózek, skoro nie jest w ciąży, i czy leżący na blacie w kuchni nóż na pewno nie był pokryty krwią… Jedyne, czego nie może wyrzucić z pamięci, to twarz zamordowanej kobiety.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Autor: B.A. Paris • Tytuł: Na skraju załamania • Tytuł oryginalny: The Breakdown • Wydawnictwo: Albatros • Czas trwania: 9 godz. 19 min • Cass, wracając do domu drogą na skróty, zauważa, że stoi tam samochód, a w środku siedzi kobieta. Cass chce się zatrzymać, by zapytać, czy wszystko w porządku, jednak w ostatniej chwili rezygnuje. Następnego dnia okazuje się, że kobieta z samochodu nie żyje, została zamordowana, a na dodatek Cass ją znała, lecz nie rozpoznała podczas burzy. Kobietę męczą wyrzuty sumienia, boi się również, że morderca mógł ją widzieć i teraz to ona stała się jego celem. Przypuszczenia te potwierdzają głuche telefony, które otrzymuje kobieta. Czy Cass jest bezpieczna? • Na skraju załamania B.A. Paris to thriller, w którym narratorką i główną bohaterką jest Cass. To młoda kobieta, mężatka, która może liczyć na wsparcie najlepszej przyjaciółki w każdej sytuacji. Bywa roztargniona, lecz jest także lubiana wśród znajomych i łatwo nawiązuje kontakty z innymi. Jest szczęśliwa w związku i ma wrażenie, że w jej życiu niczego nie brakuje. • Głównym wątkiem książki jest próba poradzenia sobie z traumą, która wynika z nieudzielenia pomocy kobiecie, która została później zamordowana. Cass nie jest w najlepszej kondycji – zaczyna zapominać, że coś zrobiła, dużo sypia, nie czuje się na siłach, by funkcjonować jak dawniej, a do tego jeszcze nękają ją głuche telefony i poczucie winy, przez co kobieta nie czuje się dobrze we własnym domu. Dziwne zachowania zaczynają się nasilać, a Cass chce dowiedzieć się, dlaczego to właśnie jej znajoma została zamordowana i kto to zrobił. W ten sposób poczuje się bezpieczniej – gdy morderca zostanie zatrzymany. • Narracja pierwszoosobowa pozwala lepiej poznać Cass. Czytelnik jest z nią cały czas, dlatego możemy obserwować to, co robi, jak działa, jak jej zły stan psychiczny się pogłębia. Nie wiemy, czy można jej wierzyć, ona również nie jest tego pewna, bo prosi bliskich o wyjaśnienia tego, co robiła, próbuje się upewnić, że właśnie tak postępowała, gdy nie jest tego pewna. • Pokazanie stanu psychicznego Cass jest mocnym punktem powieści. Czytelnik obserwuje jej zachowanie i działania, nie do końca może uwierzyć, że właśnie tak postąpiła. Drobnostki, które jej umknęły, zarówno ona, jak i czytelnik są w stanie przyjąć jako coś, co mogło się wydarzyć, jednak poważniejsze rzeczy nie do końca są prawdopodobne. Jej zachowania, ale też myśli i wątpliwości, które zdradza, dają podstawy do tego, by wierzyć, że ktoś usilnie stara się wprowadzić ją w ten stan. Być może to wina wyrzutów sumienia, które męczą kobietę i nie poprawiają jej stanu, a może to morderca postanawia sobie z niej zadrwić. • Powieść jest dobrze napisana. Ma wiele elementów, które mi się podobały. Uwielbiam, jak akcja rozgrywa się w domu, ponieważ to miejsce, które kojarzy się z bezpieczeństwem i spokojem, a w tego typu książkach ten ład zostaje zaburzony, co powoduje dreszcz niepokoju podczas czytania. Ciekawie też opisano „nieświadome” działania głównej bohaterki, przez które zaczęła tracić do siebie zaufanie. Świetne było również rozwiązanie sprawy morderstwa koleżanki Cass oraz fakt, jak udało się do tego dojść. • Na skraju załamania poznałam w formie audiobooka. Lektorką jest Ewa Abart, którą bardzo lubię. Jej interpretacje tekstu zawsze są genialne – lektorka wczuwa się w treść i potrafi przekazać ją tak, że nie można się oderwać od słuchania. • Na skraju załamania to dobra książka – wciągająca, intrygująca, dobrze napisana i ciekawa. Świetnie się jej słuchało i z przyjemnością mogę ją wam polecić.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo