Zapomniana historia nauki:

panny apteczkowe, znachorzy, kołtuny

Autor:
Krzysztof Rejmer (1955-2019)
Lektor:
Andrzej Walden
Wydawcy:
Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym LARIX (2007-2020)
Wydawnictwo Naukowe PWN (2019)
IBUK Libra (2019)
Wydane w seriach:
Czytak Larix
ISBN:
978-83-01-20539-3, 978-83-01-20584-3
Autotagi:
czytak
publikacje popularnonaukowe
4.0

Fantazje i facecje, ciekawostki, anegdotki, marzenia i mrzonki ludzkości, a wszystko to w Zapomnianej historii nauki. Panny apteczkowe, znachorzy, kołtuny Krzysztofa Rejmera. Czy wiesz, że kawa była uważana dawniej za napój szatana i inspirowała spiskowców do zdrady? A zmierzchnica trupia główka, ćma z charakterystycznym wzorem czaszki, kojarzona była ze śmiercią i uznawana za totem czarownic? Natomiast teriak od czasów starożytności aż do początków XX wieku uznawany był za idealne remedium na wszelkie choroby? Krzysztof Rejmer pisze o wszystkim o mniej i bardziej szalonych wynalazkach, o intrygujących pomysłach, o tworach ludzkich rąk, które do dzisiaj dają do myślenia, budzą naszą ciekawość, inspirują do dalszych poszukiwań. To opowieści, które rozpalają wyobraźnię, ale też zapraszają do grzebania w bebechach historii na własną rękę. Poruszają wszelkie możliwe tematy od starodawnej medycyny i alchemii, przez zagadnienia matematyczne, aż po legendy o dzieciach wychowanych przez niedźwiedzie. Krążą po wszystkich możliwych erach, od starożytności, przez średniowiecze po współczesność. Zaglądają w każdy zakamarek globu od Etiopii, przez obie Ameryki po Warszawę. A czytelnik nie ma dość! Spragniony wiedzy, ciekawski umysł czytelnika zachłyśnie się podczas lektury publikacji Krzysztofa Rejmera. Zapomniana historia nauki. Panny apteczkowe, znachorzy, kołtuny” po brzegi wypełniona jest wiedzą mniej i bardziej potrzebną, intrygującą, wodzącą za nos. Aż chce się myszkować dalej w poruszonych tematach, wykorzystywać wybrane historyjki w najmniej spodziewanych momentach, tak, by zaskoczyć swojego rozmówcę, by zbić go z pantałyku. To fascynujące eseje do czytania na jeden chaps lub do czytania po kawałku, po rozdziale, kiedy tylko dusza zapragnie. Historie o wszystkim dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo