Sny o Hiroszimie

Autor:
Joanna Rudniańska
Ilustracje:
Joanna Rudniańska
Wydawcy:
WAB (2019)
Legimi (2019)
W. A. B. - Grupa Wydawnicza Foksal (2019)
Grupa Wydawnicza Foksal
ISBN:
978-83-280-5409-7, 978-83-280-6106-4
Autotagi:
beletrystyka
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
powieści
proza
4.0

Osoby dramatu: Bibi, wzięta psychoterapeutka. Szczupła, elegancka brunetka około czterdziestki. Zawsze ekskluzywne ciuchy, dobra biżuteria. Miota się między żonatym kochankiem a matką, sławną artystką. Janina, pacjentka Bibi, zdradzana żona. Wysoka i potężna. Kręcone, rude włosy do połowy pleców upodabniają ją do Lady Lilith z obrazu Rossettiego. Kapryśna i zmienna. Raz sukienka od Herve Leger, raz bluza z H&M. W te małe, osobiste dramaty natrętnie wciskają się tragedie nieporównywalnie większego kalibru: katastrofa smoleńska, trzęsienie ziemi na Haiti, Hiroszima. Nuklearna zagłada urasta w powieści do rangi symbolu. Autorka funduje bohaterom życie w cieniu katastrof, nie tylko tych dziejowych. Po mistrzowsku żonglując formą, tworzy oryginalną i wielowymiarową powieść o stracie w różnych jej aspektach i pustce równie wielkiej co straty po wybuchu bomby atomowej.JOANNA RUDNIAŃSKA (ur. 1948) – autorka powieści, opowiadań i słuchowisk radiowych. Z wykształcenia matematyczka. Autorka powieści dla dzieci (m.in. Bajka o WojnieXYKotka Brygidy). Laureatka Międzynarodowej Nagrody im. Janusza Korczaka. W 1991 roku jej książka pt. Rok Smoka otrzymała nagrodę Książka Roku Polskiej Sekcji IBBY, a kilka lat później Kotka Brygidy i Bajka o Wojnie zostały wyróżnione w tym samym konkursie. W 1999 roku nakładem wydawnictwa W.A.B. ukazała się jej powieść Miejsca. Kilka jej książek zostało wydanych także w Japonii.

Matka siada z powrotem przy swoim stole, bierze ołówek i zaczyna rysować, szybko, jak w transie. Grafitowym cieniem pokrywa biały papier. Bibi podchodzi i podnosi jedną z kartek zaściełających stół. Nieporadnie naszkicowane sylwetki, bazgroły, szare cienie. I napis w rogu, ukośnie, jedno słowo. Hiroszima.— Odłóż to. Pracuję — słyszy metaliczny głos matki.Bibi upuszcza kartkę na stół i wychodzi z pracowni. To słowo, Hiroszima, opuszcza pracownię razem z nią, unosi się nad jej głową jak balon na sznurku. Dlaczego to miasto ją prześladuje? Dlaczego nagle wszyscy odmieniają je na rozmaite sposoby? Czy nie ma innych miast?[fragment]

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo