Kuba Niedźwiedź:

historie z gawry

Autor:
Dorota Kijowska
Ilustracje:
Anna Łazowska
Wydawca:
Znak Emotikon (2018)
ISBN:
978-83-240-5046-8
Autotagi:
beletrystyka
druk
literatura piękna
Źródło opisu: Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Wolsztyn im. Stanisława Platera - Katalog księgozbioru
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Kuba jest małym niedźwiedziem i wraz z mamą i młodszym bratem żyje w lesie, niedaleko siedlisk ludzi. Kuba szuka nowych przygód, a gdy do grona jego przyjaciół dołącza lis Staszek i wiewiórka Wióra, zaczyna się prawdziwa zabawa. Paczka wpada na pomysł poznania smaku ludzkiego jedzenia, więc wybiera się na łowy do śmietnika. Niedźwiedzia mama nie jest szczęśliwa z tego powodu… • Kuba niedźwiedź Renaty Kijowskiej to opowieść inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Autorka napisała powieść dla dzieci, przywołując historię niedźwiedzicy Magdy i jej dzieci, która kilka lat temu wywołała wielkie poruszenie wśród społeczeństwa. • Treść książki skupia się na Kubie, który jest jej głównym bohaterem. To mały, ciekawy świata niedźwiadek, któremu zdarza się nie słuchać się mamy. Jest odważny, chociaż czasem nie myśli o konsekwencjach. Daje się namówić przyjaciołom na wiele przygód, niestety nie zawsze bezpiecznych. • Autorka pokazała niebezpieczeństwa, jakie mogą spotkać niedźwiedzia. Mimo że to groźne, duże zwierzęta, to i na nich czekają kłopoty w lesie i nie tylko. Podchodzenie do ludzkich siedzib sprawia, że niedźwiedzie, nawet te małe, traktuje się jako zagrożenie. By bronić się przed ewentualnymi skutkami ich zabaw, należy się zabezpieczyć przed ich zbliżaniem się do ludzkich siedzib. Dla niedźwiedzi to też trudna sytuacja, bo jedzenie człowieka ich pociąga, ciekawi, ale też uzależnia i sprawia, że przestają być samodzielne, korzystają z tego, co pozostawili po sobie ludzie. • Treść książki podzielić można na dwie części. Wymiennie opisywane są historia Kuby, wymyślona przez autorkę, oraz prawdziwe wydarzenia sprzed lat dotyczące Magdy. Renata Kijowska w rozdziałach niedotyczących Kuby opisuje życie niedźwiedzi i opowiadana o zwierzętach, które posłużyły jej za inspirację do napisania powieści. Dzięki temu można dowiedzieć się czegoś dodatkowego o życiu dzikich istot. To ciekawy zabieg, który czasem rozbija główny wątek i może sprawiać, że dzieci będą zniecierpliwione, ale mimo wszystko jest interesujący. • Tekst książki uzupełniają ilustracje Anny Łazowskiej. Pięknie komponują się z treścią, są kolorowe, szczegółowe i naprawdę urocze. Na dodatek jest ich bardzo dużo, co spodoba się młodszym czytelnikom. Plusem książki jest w ogóle cała oprawa graficzna. Piękne szlaczki na każdej ze stron i śliczny font tytułów rozdziałów dopełniają całości i sprawiają, że pozycja jest atrakcyjna zarówno pod względem treści, jak i wydania. • Trzeba przyznać, że obie przytoczone historie – Kuby i Magdy – są dość smutne. Czasem miałam wrażenie, że to nie jest opowieść dla dzieci, bo wiele w niej goryczy, bólu, niesprawiedliwości. Mimo wszystko książka jest wciągająca i pełna przygód, co spodoba się małym czytelnikom. Jeśli wasze dzieci lubią opowieści o zwierzętach, polecam. Oprócz zabawy jest też wiele informacji, które mogą zainteresować dzieciaki.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo