Alchemia zbrodni

Tytuł oryginalny:
The alchemy of murder
Autor:
Carol McCleary
Tłumacz:
Grażyna Waluga
Wydawca:
Dom Wydawniczy Bellona (2013)
Wydane w seriach:
Nellie Bly
ISBN:
978-83-11-12282-6
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
4.0

Rok 1889 to dla Paryża rok wyjątkowy - rok wystawy światowej, prezentującej najnowsze osiągnięcia nauki i techniki, na potrzeby której wzniesiono Wieżę Eiffla (przy okazji to rok otwarcia kabaretu Mulin Rouge w dzielnicy czerwonych latarni), a zarazem czas walki z epidemią czarnej febry, która zbiera śmiertelne żniwo wśród najuboższych mieszkańców miasta. Na domiar złego, miasto wstrząsane jest przez ataki anarchistów, próbujących obalić rząd. Nellie Bly ściga psychopatycznego mordercę kobiet, który swoje ofiary wyszukuje spośród pań lekkich obyczajów, a jednocześnie ukrywa się przed nim i przed francuską policją, pragnącą za wszelką cenę nie ujawniać światu istnienia oprawcy. Razem z Nellie Bly czytelnik zagłębia się w kręte, ostro wznoszące się zaułki i strome schody dzielnicy Montmartre, gdzie mrok rozprasza jedynie wątłe światło ulicznych latarni gazowych. Gdzieś w tym labiryncie, na Nellie czai się morderczy "Alchemik", zaś pod ulicami Miasta Świateł, w cuchnących kanałach, do których odchody i ścieki wlewane są wprost z wiader przez specjalne otwory w podłogach kamienic, czai się niewidzialna śmierć: bakterie wywołujące czarną febrę. Nellie Bly... istniała naprawdę. To pseudonim literacki Elizabeth Jane Cochran, niezwykłej kobiety, która żyła w latach 1864-1922 i której życie było co najmniej równie barwne, jak bohaterki Carol McCleary. Prawdziwa Nellie Bly rzeczywiście była dziennikarzem śledczym w "New York World" i faktycznie spędziła 10 dni w szpitalu dla obłąkanych na Blackwell Island, udając osobę psychicznie chorą. Artykuł o tym pobycie wywołał skandal i uczynił z niej śwatowej sławy pisarkę.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo