Wazowie:

historia burzliwa i brutalna

Tytuł oryginalny:
Vilda Vasarna
en våldsam historia,
Autor:
Herman Lindqvist
Tłumacz:
Emilia Fabisiak
Wydawcy:
Wydawnictwo Marginesy (2018)
Legimi (2018)
ISBN:
978-83-65973-09-2, 978-83-65973-10-8
Autotagi:
biografie
druk
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
4.0

•Pierwsza tak szczegółowa, a jednocześnie napisana przystępnym językiem kronika dynastii Wazów

•Autor poświęcił badaniom dynastii Wazów ponad 20 lat, a pracując nad książką odwiedził wszystkie ważne miejsca w Europie związane z jej panowaniem

•Autor zadaje kłam powszechnemu przekonaniu Szwedów, że są narodem ludzi grzecznych i wspierających demokrację, przytaczając liczne przykłady brutalności i nieobliczalności dynastii – np. w osobie Gustawa Wazy.

Jak doszło do małżeństwa Jana III Wazy z królewną polską Katarzyną Jagiellonką? Jak wyglądał dzień Zygmunta III Wazy? Jaką rolę dla Polski odegrała niezwykle inteligenta siostra króla Zygmunta, Anna Wazówna? Wazowie to pierwsza książka o panowaniu tej dynastii, którą czyta się jak powieść. Autor ze swadą, często ironicznym dystansem, ale i z dużą znajomością rzeczy, opowiada historię przywołując liczne anegdoty i podania.

Dynastia Wazów panowała w Szwecji i Polsce w XVI i XVII wieku. Władzę i bogactwo zdobyła dzięki politycznemu sprytowi oraz brakowi zahamowań w stosowaniu przemocy – Lindqvist pisze o tym wprost. Kiedy Gustaw Waza został regentem Szwecji, nie posiadał zaplecza politycznego. Jego rodzina została stracona podczas Krwawej łaźni sztokholmskiej. Udało mu się jednak zbudować królestwo, które uważa się za początek nowożytnej Szwecji. Ogłosił przyjęcie luteranizmu, przeprowadził reformę Kościoła, powołał armię narodową, zezwolił na stworzenie instytucji państwowych. Jego potomkowie rządzili przez wiele pokoleń Szwecją oraz Polską. Obecnie niemal każda europejska dynastia królewska jest w jakimś stopniu spokrewniona z Wazami, w tym angielska królowa Elżbieta.

Wazowie to fascynująca historia rodu, a zwłaszcza jego dążenia do utrzymania i pomnożenia władzy. Pełna dramatycznych zdarzeń, wielkich osobowości, dotkliwych zdrad i namiętnych związków. Olbrzymia jej część jest poświęcona polskiej linii Wazów. Opowiada barwnie o relacjach polsko-szwedzkich za panowania Wazów, a przy okazji przypomina jak rozległym, nowoczesnym i pełnym różnic kulturowych krajem była w tym czasie Polska.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo