Zatrocze i Pogorzela Tyszkiewiczów

Inne tytuły:
Tiškevičiu Užutrakis ir Pogožele
Autor:
Liliana Narkowicz
Fotografia:
Teresa Worobiej
Włodzimierz Foltynowicz
Tłumacz:
Emilija Stankevičiene
Wydawca:
Liliana Narkowicz (2016)
ISBN:
978-609-408-924-4
Autotagi:
druk
książki

Publikacja ukazała się w językach polskim i litewskim. Zawiera sporo nigdy dotąd niepublikowanych zdjęć z albumu prywatnego. Odsłania kulisy niebadanego dotąd okresu życia (do I wojny światowej) Tyszkiewiczów z ordynacji zatrockiej — jakie ubrania i buty nosili, co jedli i pili, dokąd wyjeżdżali, jak wychowywali dzieci etc. Opowiada o życiu świątecznym i codziennym rodziny hrabiowskiej, funkcjonowaniu dawnych majątków, służbie pałacowej i powojennych losach ludzi, którzy przez wiele wieków, będąc śmietanką towarzyską społeczeństwa, znajdując się na najwyższej drabinie społecznej, raptem znaleźli się u jej stóp tracąc majątki, pieniądze i ojczyznę. Aby przeżyć, mieć chociaż podstawowe źródło utrzymania, chronić swoje dzieci, sami musieli prać, szyć, sprzątać u innych, na dodatek na obczyźnie. I dali radę, bo tak ich wychowano. Swoistym przedłużeniem epopei zatrockiej są natomiast wspomnienia o majątku Pogorzela (Wielkopolska). W 1921 r. przeniosła się tu Joanna Zofia Tyszkiewiczówna (1898-1995), najstarsza córka właścicieli Zatrocza, wychodząc za mąż za swego kuzyna Stefana Tyszkiewicza, syna III ordynata birżańskiego.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo