Konopielka

Autor:
Edward Redliäski (1940-2024) ...
Wyd. w latach:
1973 - 2020
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.1 (7 głosów)

Jest to najbardziej znana powieść Redlińskiego. Opublikowana została w 1973 r., powstawała jednak przez wiele lat. Akcja dzieje się po wojnie we wsi Taplary. Głównym bohaterem jest chłop o imieniu Kaziuk. Wieś jest odcięta od świata bagnami i żyje bardzo prostym życiem. Nie ma tutaj prądu. Czytać potrafi tylko jeden człowiek. Pewnego dnia we wsi pojawia się nauczycielka ("uczycielka"), która zaczyna prowadzić lekcje dla dzieci. Jest to zapowiedź dalszych zmian. Wieś zostaje zelektryfikowana, bagna osuszone. Kaziuk początkowo sprzeciwia się nowościom. Nauczycielka wzbudza jednak w nim pociąg seksualny. W końcu Kaziuk sam wprowadza innowacje - zaczyna ścinać żyto kosą, łamiąc w ten sposób odwieczną tradycję Taplar, która nakazuje żyto ścinać sierpem. Powieść przedstawia rozpad tradycyjnej społeczności wiejskiej w wyniku kontaktu z cywilizacją nastawioną na postęp. Ogromnym walorem książki jest jej język. O zdarzeniach opowiada w pierwszej osobie Kaziuk, używając mowy stylizowanej na gwarę okolic Białegostoku. Narracja oddaje prosty sposób myślenia bohatera. Książka pełna jest też sytuacji humorystycznych. Dzięki obrazowemu językowi i elementom satyrycznym Konopielka odniosła ogromny sukces czytelniczy.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Awans
Autorzy:Edward Redliäski (1940-2024) Anna Tatarkiewicz (1921-2019)
Reżyseria:Witold Leszczyński (1933-2007)
Scenariusz:Witold Leszczyński (1933-2007)
Kompozytor:Wojciech Karolak
Lektorzy:Krzysztof Majchrzak Anna Seniuk Wojciech Siemion (1928-2010) Franciszek Pieczka
Zdjęcia:Zbigniew Napiorkowski
Adaptacja:Krzysztof Majchrzak Anna Seniuk Joanna Sienkiewicz
Redakcja:Wojciech Karolak Zbigniew Napiorkowski
Wydawcy:Wolne Lektury (2020) NASBI (2020) ebookpoint BIBLIO (2020) Wydawnictwo Polityka Spółdzielnia Pracy (2008) Prószyński i Spółka SA (2008) Best Film (1982-2008) Świat Książki - Bertelsmann Media (2006) De Agostini Polska (2003) we współpr. z Ediciones Altaya Polska (2003) Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA (2001) Warszaw. Wydaw. Literackie Muza SA (1999-2001) Wydawnictwo GRAF-PUNKT (1994-1996) Państwowy Instytut Wydawniczy (1995) Polska Oficyna Wydawnicza BGW (1994) Czytelnik (1978-1993) Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza (1973-1993) Agencja Producentów Filmowych (1991) Contemponary Images Int l (1984) Lud. Spółdz. Wydaw (1979) Zakład Wydawnictw i Nagrań Polskiego Związku Niewidomych (1974) Polski Związek Niewidomych - Zakład Wydawnictw i Nagrań
Serie wydawnicze:Biblioteka Polityki Sami Swoi Polska Literatura Współczesna Kolekcja Polskiej Literatury Współczesnej Biblioteka Polska XX wieku Arcydzieła Literatury Współczesnej Seria Głowy Wawelskie Kolekcja Prozy Polskiej XX Wieku Biblioteka Polska XX Wieku - Świat Książki Lektura Szkolna z Opracowaniem (Głowy Wawelskie) Dedykacje Lektura z opracowaniem
ISBN:6998074417 83-06-02474-5 83-07-02361-0 83-205-3256-6 83-205-3524-7 83-7316-150-3 83-7316-205-4 83-7319-008-2 83-7319-009-0 83-86091-25-8 83-900964-2-0 978-83-247-0346-3 978-83-288-5533-5 978-83-61174-69-1 978-83-61174-93-6 978-83-7200-348-5 978-83-7469-845-0 978-83-71174-69-1
Autotagi:audiobooki beletrystyka dokumenty elektroniczne druk e-booki epika kasety magnetofonowe książki liryka literatura literatura piękna nagrania opowiadania poezja powieści proza zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 160 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo