Wychowanie w szkole:

wskazówki dla nauczycieli

Autorzy:
Teresa Zubrzycka-Maciąg
Danuta Wosik-Kawala
Wydawcy:
Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej (201-2015)
Wydaw. Uniw. Marii Curie-Skłodowskiej (2012)
ISBN:
978-83-227-3213-7, 978-83-7784-112-9
978-83-7784-656-8, 978083-7784-112-9
Autotagi:
druk
podręczniki

Niniejsza książka poświęcona jest problematyce wychowania w szkole. Składa się ona z trzech uzupełniających się wzajemnie rozdziałów. W pierwszym przedstawiono szkołę jako środowisko wychowawcze. Skoncentrowano się tu na wychowawczej funkcji szkoły oraz jej klimacie w kontekście efektywności procesu wychowawczego. Ukazano także rodzaje postaw wychowawczych nauczycieli, z zaznaczeniem ich wpływu na zachowanie uczniów, oraz omówiono podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w klasie szkolnej jako grupie rówieśniczej. W rozdziale drugim omówiono wybrane czynniki warunkujące skuteczność oddziaływań wychowawczych nauczycieli. Zwrócono uwagę na rolę wartości w wychowaniu, opisano specyfikę konstruktywnych relacji nauczyciela z uczniami, zaakcentowano konieczność wnikliwego poznawania wychowanków i zaspokajania ich potrzeb oraz ukazano znaczenie współpracy nauczyciela z rodzicami uczniów dla efektywności procesu wychowawczego. Trzeci, ostatni, rozdział zawiera propozycję ćwiczeń służących wspomaganiu uczniów w rozwoju. Przygotowany na podstawie literatury, a także będący wynikiem twórczych przemyśleń autorek zbiór ćwiczeń jest przeznaczony w szczególności do pracy z młodzieżą w okresie dorastania i służy wprowadzaniu uczniów w świat wartości, wspomaganiu ich w rozwoju emocjonalnym oraz rozwijaniu u nich kompetencji komunikacyjnych i społecznych. Tytułem zakończenia zamieszczone zostały teksty mające służyć nauczycielom ku refleksji. Książka jest skierowana do wszystkich nauczycieli. Tym, którzy czują się wychowawcami, służyć ma pomocą w realizowaniu niezwykle trudnego zadania, jakim jest wychowywanie młodego pokolenia. Tym zaś, którzy twierdzą, że nauczyciel ma jedynie nauczać, a nie wychowywać, powinna uzmysłowić, że w pracy pedagogicznej nie chodzi tylko o kompetencje w dziedzinie wiedzy, ale przede wszystkim o te odnoszące się do "bycia" pedagogiem.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo