Śmierć na kredyt

Autor:
Louis-Ferdinand Céline (1894-1961)
Tłumacz:
Julian Stryjkowski (1905-1996)
Wydawcy:
Zielona Sowa (2004)
Państwowy Instytut Wydawniczy (1992)
Wydane w seriach:
Arcydzieła Literatury Światowej
Arcydzieła Literatury Światowej - Zielona Sowa
ISBN:
83-06-02207-6, 83-7389-829-8
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
5.0 (2 głosy)

Śmierć na kredyt to okrutna a zarazem fascynująca historia ukazująca rozpad więzi międzyludzkich; powieść nawiązuje do toksycznego dzieciństwa pisarza w mieszczańskiej rodzinie; Śmierć na kredyt, podobnie jak wcześniejsza Podróż do kresu nocy, zrewolucjonizowała prozę francuską międzywojnia dzięki nowatorskim walorom literackim, m.in. śmiałej technice pisarskiej, wykorzystującej ekspresję języka mówionego, z jego urywanymi i niespójnymi zdaniami oraz żargonowymi wyrażeniami z języka warstw najbiedniejszych; twórczość Celine a obnaża absurdalny charakter życia i ukazuje wizję rzeczywistości łączącej burleskę z patetycznością; w kolejnych pokoleniach czytelników nieodmiennie wywołując szok poznawczy i egzystencjalny.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Po prostu arcydzieło. Dynamika , brutalność, ekspresja języka nie ma sobie równych
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo