Chłopcy z Placu Broni

Tytuł oryginalny:
Pál utcai fiúk
Autor:
Ferenc Molnár (1878-1952) ...
Tłumaczenie:
Janina Mortkowiczowa (1875-1960)
Tadeusz Olszański (1929-2023) ...
Ilustracje:
Leonia Janecka (1909-2003) ...
Wyd. w latach:
1945 - 19798
Autotagi:
druk
książki
powieści
Więcej informacji...
4.3 (3 głosy)

W Budapeszcie, na jednym z placów przeznaczonych pod zabudowę swoje ulubione miejsce zabaw ma grupa chłopców. Nazwali siebie Chłopcami z Placu Broni. Przewodzi im Janosz Boka. Rywalizuje z nimi inna grupa chłopców - Czerwonoskórzy. Okazuje się, że trzeba będzie stoczyć bitwę o ukochany plac. Zarówno w tej bitwie jak i przed nią odznacza się zwłaszcza jeden z Chłopców w Placu Broni - Ernest Nemeczek. Najpierw wyprawia się do Ogrodu Botanicznego, gdzie Czerwonoskórzy mają swoją siedzibę i dowiaduje się, że należący do ich grupy Gereb, zdradził. Zostaje za to skąpany w stawie i ciężko choruje. Mimo to w dzień bitwy pojawia się na Placu, by go bronić. Nemeczek to mały bohater. W finale powieści umiera.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:powieść z życia młodzieży
Autorzy:Ferenc Molnár (1878-1952) Ferenc Moln…r Franciszek Molnar
Tłumaczenie:Janina Mortkowiczowa (1875-1960) Tadeusz Olszański (1929-2023) Janina Mortowiczowa Janina Mortkowska
Ilustracje:Leonia Janecka (1909-2003) Maria Orłowska-Gabryś (1925-1988)
Lektor:Wojciech Adamczyk
Wydawcy:Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia (1955-19798) Beskidzka Oficyna Wydawnicza (2013) Zakład Nagrań i Wydawnictw Związku Niewidomych (2006) Werset (1996) Krajowa Agencja Wydawnicza (1956-1993) Somix (1983-1990) Młodzieżowa Agencja Wydawnicza (1977-1984) Związek Niewid (1983) Młodz. Ag. Wydawnicza (1982) Wydawnictwo Literackie (1972-1975) Wydawnictwo J. Gieszczykiewicza - J. Mortkowicza (1946-1949) T. Gieszczykiewicz - J. Mortkowicz (1945-1949) Wydawnictwo Jakuba Mortkowicza
Serie wydawnicze:Lektura Szkolna Biblioteka Klasyki Polskiej i Obcej klasa 5 Lektury Ucznia Lektura Szkolna - Nasza Księgarnia Lektura szkolna V Lektura szkona Seria "Lektura Szkolna" streszczenie problematyka
ISBN:83-03-03542-8 83-10-07700-9 83-10-10122-8 83-10-10210-0 83-10-10503-7 83-10-10702-1 83-10-11030-8 83-203-1869-6 83-7032-106-2 83-86754-51-6 83-10-10-835-4 978-83-10-11393-1 978-83-10-11518-8 978-83-10-11919-3 978-83-10-12041-0 82-203-1869-6 83-10-07785-0 83-10-11393-1 83-203-1869-9 83-10-077700-9 978-83-10-11030-8
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD czytak dokumenty elektroniczne druk epika historia kasety magnetofonowe książki literatura literatura piękna nagrania powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 243 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo