Janko Muzykant

Autor:
Henryk Sienkiewicz (1846-1916) ...
Wyd. w latach:
1945 - 2019
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
Więcej informacji...
4.0 (3 głosy)

"Janko Muzykant" Henryka Sienkiewicza to jedna z najbardziej znanych nowel naszego noblisty, która na stałe weszła do kanonu lektur szkolnych. Jak wyglądało życie społeczne na wsi w XIX wieku, jakie szanse na rozwój talentu i realizację marzeń miało biedne, wiejskie dziecko? Odpowiedzi na te pytania można uzyskać z lektury tej niezwykle realistycznej opowieści. Akcja noweli toczy się w II połowie XIX wieku we wsi położonej w zaborze rosyjskim. Spotykamy tutaj chłopca, tytułowego Janka, na pozór typowe wiejskie dziecko tamtych czasów. Biedny, chorowity, wiecznie głodny, od najmłodszych lat zmuszony do pracy w dworskim majątku. Było w nim jednak coś szczególnego -– niezwykły talent, zamiłowanie do muzyki. Wszędzie ją słyszał, również w dźwiękach natury, dlatego ludzie nazywali go Janko Muzykant. Przy życiu trzymało go głównie marzenie o własnych skrzypcach. Czy uda się je spełnić? Jak potoczą się losy Janka? Czy jego talent zostanie dostrzeżony, czy się zmarnuje? O tym opowiada ta historia. Henryk Sienkiewicz stworzył swoje małe arcydzieło lekkimi muśnięciami pióra, ograniczony szczupłą formą noweli. Mimo to udało mu się wykreować ciekawy świat, pokazany w wielu detalach, w formie serii barwnych obrazków, z których wydobywają się los Janka i XIX-wieczna wiejska rzeczywistość.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Antek (streszczenie problematyka) sztuka w 4 odsłonach Jadwigi Korczakowskiej według noweli Henryka Sienkiewicza (streszczenia ; problematyka) Ptaki Boże Narodzenie Pies Latarnik Janko Muzykant oraz Jamioł Antek Sachem
Autorzy:Henryk Sienkiewicz (1846-1916) Maria Dąbrowska (1889-1965) Bolesław Prus (1847-1912) Jadwiga Korczakowska (1906-1994)
Posłowie:Tomasz Jodełka-Burzecki (1919-1989) Janina Kulczycka-Saloni (1912-1998) Bohdan Urbankowski
Przedmowa:Tomasz Jodełka-Burzecki (1919-1989)
Opracowanie:Barbara Włodarczyk Jacek Maluszkiewicz Agnieszka Nożyńska-Demianiuk Kazimierz Czachowski (1890-1948)
Ilustracje:Rafał Stanikowski Sabina Uścińska-Siwczuk Mieczysław Kwacz
Opracowanie graficzne okładki:Krystyna Gorecka-Wencel Wiesław Wencel
Wydawcy:Wydawnictwo Greg (1999-2019) Wydawnictwo Ibis (2011) Wydawnictwo Zielona Sowa (1999-2004) Promocja (2001) Wydaw. Siedmioróg (1995-2000) Spes (1998) Wydawnictwo Klasyka (1987-1998) Krajowa Agencja Wydawnicza-B (1973-1998) PW (1997) PWW (1997) Beskidzka Oficyna Wydawnicza (1994-1997) Forbis (1996) Wydawnictwo Adalex (1995-1996) Garmond (1995-1996) Wydaw. Werset (1995) Oficyna Wydawnicza GMP (1994) Morex (1994) Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (1992) Agencja Wydawnicza Varsovia (1990) Państwowy Instytut Wydawniczy (1950-1984) Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych (1962) Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza (1959) Spółdzielnia Wydawnicza Książka (1945-1951) nakł. Gebethnera i Wolffa (1947-1949) Kuratorium Okręgu Szkolnego Wrocławskiego (1945) Oficyna Wydawnicza Arcanum
Serie wydawnicze:Lektura Szkolna Lektury Ucznia Narodowa Biblioteka Lektur Szkolnych Biblioteka Lektur Lektura Obowiązkowe Lektury Szkolne Lektury Grega Mała Biblioteczka "Książki" klasa 4 Biblioteczka Uniwersytetów Ludowych Biblioteczka polskiego ucznia Biblioteka Szkolna Biblioteka Szkolna - Państwowy Instytut Wydawniczy Kolorowy Świat Lektur Lektury Szkolne - Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne klasa IV szkoła podstawowa Lektura ("Zielona Sowa") Lektura z Opracowaniem Lektury Szkolne - "Promocja" Lektury Szkolne - "Varsovia" Lektury Szkolne - "WAM" Lektury Szkolne - Morex Lektury Szkolne - Spes Lektury Szkolne - WSiP Zielona Biblioteka
ISBN:83-02-04878-X 83-03-03403-0 83-03-03611-4 83-06-00112-5 83-7032-085-6 83-7032-160-7 83-7032-182-8 83-7162-464-6 83-7220-355-5 83-85018-80-8 83-85069-11-9 83-85069-41-0 83-85311-42-4 83-86067-09-8 83-86510-15-3 83-86685-26-3 83-86740-48-5 83-86746-15-7 83-86754-02-8 83-86896-00-0 83-86896-91-4 83-86928-31-X 83-87121-15-0 83-87186-72-4 83-87306-06-1 83-87571-08-3 83-88468-28-6 83-88944-28-2 83-904348-3-0 83-904788-2-X 978-83-7327-179-1 83-03-02303-0 83-7327-129-1 83-86097-09-8 83-97121-15-0 83-86896-91-4X
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk epika historia książki literatura literatura piękna literatura stosowana opowiadania podręczniki powieści proza publikacje naukowe szkoły podstawowe zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 160 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo