Ścieżki wkraczania w dorosłość

Redakcja:
Anna Brzezińska
Weronika Syska
Wydawcy:
Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (2016)
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
ISBN:
978-83-64902-18-5
Autotagi:
druk
książki
publikacje naukowe

W prezentowanych w tym tomie tekstach analizujemy wyniki badań przeprowadzonych w latach 2012-2015 w poznańskich szkołach ponadgimnazjalnych. Uczestnikami badań byli uczniowie z sześciu zespołów szkół zawodowych i trzech liceów ogólnokształcących. Badania przeprowadzono w ramach projektu badawczego pt. ,,Mechanizmy formowania się tożsamości w okresie przejścia z adolescencji do dorosłości: regulacyjna rola emocji samoświadomościowych", flnansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (projekt OPUS 2; kierownik projektu: Anna I. Brzezinska). Przedmiotem badań, prowadzonych w trzech kolejnych latach szkolnych (2012/2013, 2013/2014 i 2014/2015), dwukrotnie w ciągu każdego kolejnego roku szkolnego i w każdej wybranej do badań szkole, były wymiary rozwoju tożsamości oraz ich poznawcze, emocjonalne i społeczne korelaty. Prof, dr hab, Anna Izabela Brzezińska i Weronika Syska Podejmowanie zadań okresu wczesnej dorosłości i przyjęcie odpowiedzialności za własne wybory jest procesem niezwykle trudnym, silnie zakorzenionym w rozstrzygnięciach poprzednich stadiów rozwoju i bazującym na doświadczeniach radzenia sobie z kryzysami rozwojowymi na wszystkich wcześniejszych etapach życia. Nie ma jednej drogi do dorosłości, jest wiele różnych scieżek. O tych ścieżkach właśnie jest mowa w prezentowanej monografii. Podjęto w niej problem niełatwy, przed jakim staje nastolatek u progu dorosłości. Proces formowania się tożsamości wymaga od dorastającego podejmowania ryzyka, dokonywania wyborów, które mogą być obarczone różnymi błędami, wreszcie wymaga zaangażowania. Ale stawką jest określenie siebie, odkrycie swych mocnych i słabszych stron, skonfrontowanie własnej wizji siebie z tym, jak jest się postrzeganym przez innych. Monografla ta jest dziełem znakomitym i ma szansę wypełnić lukę w polskiej literaturze psychologicznej dotyczącej niezwykle ważnego etapu w życiu cztowieka, a mianowicie wkraczania w dorostość. Prof, dr hab. Barbara Bokus Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo