Co to właściwie jest demokracja

Tytuł oryginalny:
Cómo puede ser la democracia
Ilustracje:
Marta Pina
Tłumacz:
Tomasz Pindel
Wydawca:
Wydawnictwo Tako (2016)
Wydane w seriach:
Książki Jutra
ISBN:
978-83-65480-03-3
Autotagi:
druk
książki
publikacje popularnonaukowe
5.0
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Demokracja/Dyktaura • W latach 70. XX wieku, po śmierci dyktatora Franco, Hiszpania weszła w niezwykle ważny okres przemian demokratycznych. Właśnie wtedy, w latach 1977 i 1978, nakładem barcelońskiego wydawnictwa La Gaya Ciencia ukazały się książki dla najmłodszych czytelników z serii Książki Jutra, poruszające ważne zagadnienia społeczne. W 2015 roku hiszpańskie wydawnictwo Media Vaca wznowiło serię w nowej szacie graficznej, tematy poruszone kilkadziesiąt lat wcześniej okazały się wciąż ważne i aktualne. W 2016 roku Książki Jutra otrzymały prestiżową, międzynarodową nagrodę Bologna Ragazzi Award w Kategorii Non Fiction. W tym też roku nakładem toruńskiego wydawnictwa Taco ukazało się ich polskie wydanie. Twórcą pomysłu i tekstu Książek Jutra jest Equipo Plantel – zespół kilku hiszpańskich autorów. • 8 listopada 2007 roku, w rocznicę przyjęcia Powszechnej Deklaracji na rzecz Demokracji, Zgromadzenie Ogólne ONZ ustanowiło 15 września Międzynarodowym Dniem Demokracji. Z tej okazji chciałam przedstawić dwie części serii Książki Jutra. • Co to właściwie jest demokracja. Autorzy w uproszczony sposób, opowiadają o najważniejszych zasadach państwa demokratycznego. Demokracja przedstawiona jest tu jako plac zabaw, na którym każdy może bawić się w to, na co ma ochotę. Jednak jak w każdej grze, trzeba też stosować się do pewnych zasad i praw. Warto dzieciom uświadomić, że demokracja nie jest nam dana raz na zawsze. Istnieje wielewiele nieb­ezpi­ecze­ństw­, które mogą sprwić, że zniknie i zastąpi ją dyktatura. • Dyktatura jest jak dyktando… tak rozpoczyna się druga część Książek Jutra – Oto jestdyktatura. Krótkimi, celnymi opisami autorzy wprowadzają czytelnika w smutny, przerażający świat, w którym prawa człowieka nie są szanowane, a o wszystkim decyduje bardzo ważny pan, najdzielniejszy, najmądrzejszy, który mówi wszystkim, co należy robić. • Teksty ilustrują niezwykłe, mocne w wyrazie i przekazie obrazy: niepokojące, surrealistyczne kolaże Marty Piny (Co to właściwie jest demokracja) oraz sugestywne, karykaturalne, plakatowe ilustracje Mikaela Casal (Oto jest dyktatura). • W serii Książki Jutra ukazały się jeszcze dwie części: Klasy społeczne istnieją oraz Kobiety i mężczyźni. • Maria Twardowska-Hadyniak • Biblioteka Kraków
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo