Księża wobec bezpieki:

na przykładzie archidiecezji krakowskiej

Autor:
Tadeusz Isakowicz-Zaleski (1956-2024) ...
Wydawcy:
Wydawnictwo Znak (2007)
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2007)
Społeczny Instytut Wydawniczy (2007)
Autotagi:
druk
książki
Więcej informacji...
4.7 (3 głosy)

Książka ks. Tadeusza Isakowicza-Zaleskiego to efekt prowadzonych przez autora w archiwach IPN badań dotyczących inwigilacji krakowskiego Kościoła przez UB i SB. Jej celem jest opisanie i zrozumienie postaw duchowieństwa katolickiego wobec działań komunistycznej bezpieki. Działania te były różne w różnych okresach PRL-u. Od zastraszania, gróźb czy szantażu przechodzono do metod bardziej subtelnych, próbując wciągać duchownych we współpracę poprzez rozmowy, perswazję, obietnice rozmaitych życiowych udogodnień. Zdecydowana większość księży potrafiła oprzeć się zarówno zastraszaniu, jak i pokusom. Wśród tych, którzy wyrazili zgodę na współpracę, wielu potrafiło ją po jakimś czasie zerwać. Książka niewątpliwie uporządkuje toczące się od wielu miesięcy dyskusje na temat tzw. lustracji duchownych.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • znakomicie udokumentowane wstrząsające,prawdziwe
  • Bardzo ciekawa książka pokazująca i heroiczne postawy duchowieństwa krakowskiego i te niechwalebne.Duży obiektywizm i wyczucie.Warto.
  • To była i jest bardzo potrzebna pozycja, temat trudny, niewygodny, więc tym bardziej chwała dla ks. Isakiewicza-Zaleskiego że się go podjął i z tamkim wyczuciem, zrozumieniem i doładnością do niego podszedł.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Księża wobec bezpieki:na przykładzie archidecezji krak owskiej na przykładzie archidiecezji krakowskiej
Autorzy:Tadeusz Isakowicz-Zaleski (1956-2024) Józef Marecki Filip Musiał Ewa Zając Tadeusz ks Isakowicz-Zaleski Tadeusz ks Isakowicz-Zalewski - Zaleski Tadeusz Isakowwicz Tadeusz Zaleski
Lektor:Jacek Kiss
Wydawcy:Wydawnictwo Znak (2007) Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2007) Społeczny Instytut Wydawniczy (2007)
ISBN:978-83-240-0803-2 978-83-240-0804-9 83-240-0803-2 83-240-0804-9 978-83-0804-9 978-240-0804-9
Autotagi:audiobooki dokumenty elektroniczne druk historia książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka nagrania religia zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 23 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo