Zagadka dna morskiego

Tytuł oryginalny:
Undervannsgaten
Autor:
Jørn Lier Horst
Tłumacz:
Milena Skoczko-Nakielska
Wydawcy:
IBUK Libra (2016)
Wydawnictwo Smak Słowa (2015-2016)
Wydane w seriach:
Clue
Seria CLUE
ISBN:
978-83-64846-21-2, 978-83-64846-23-6
978-83-64846-59-5, 978-83-64846-23-8
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.0

"Zagadka dna morskiego" Tom 3 serii CLUE - Kryminałów dla dzieci autorstwa bestsellerowego autora norweskich kryminałów dla dorosłych. Ekipa filmowa przybywa nad Zatokę Okrętów. Wszędzie roi się od aktorów i kamerzystów. Okazuje się jednak, że nie wszyscy mieszkańcy pensjonatu „Perła” są tymi, za których się podają. I nie wszyscy mają ochotę znaleźć się w obiektywie kamery. Również dno morskie skrywa tajemnice. Na powierzchnię wody wypływa but. W środku znajdują się kości ludzkiej stopy. Czy to, co dzieje się za kulisami podczas kręcenia filmu ma związek z tajemnicami skrywanymi pod wodą? CLUE to seria minipowieści kryminalnych dla młodych czytelników. CLUE to angielskie słowo oznaczające wskazówkę lub trop prowadzący do rozwiązania zagadki. CLUE to również pierwsze litery imion czworga bohaterów serii: Cecilii, Leo, Une i psa Egona. Cecilia Gaathe mieszka w pensjonacie „Perła” razem ze swoim ojcem, Alanem W. Gaathe, który jest jego właścicielem i dyrektorem. Matka Cecilii, Iselin, w niewyjaśnionych okolicznościach utopiła się zeszłego lata w wodach Zatoki Okrętów. Leo Bast właśnie wprowadził się nad Zatokę Okrętów. Mieszka razem ze swoją matką Rebekką, która niedawno objęła stanowisko kierownika pensjonatu. Rodzice Leo są rozwiedzeni. Ojciec jest dziennikarzem i mieszka na stałe w Dubaju. Une Flaker od urodzenia mieszka w starym domu pilota morskiego we wschodniej części Zatoki Okrętów razem z rodzicami i dwoma braćmi. Ojciec jest rybakiem, a matka nauczycielką w szkole w mieście. Egon jest psem Une. Swoje imię zawdzięcza temu, że jest uparty, robi, co chce i ma rozbuchane ego. Sięga Une do kolan, ma brązową kręconą sierść, długi ogon i mokry pysk. Jest mieszańcem, ale niektórzy twierdzą, że w jego żyłach płynie krew psa policyjnego. Akcja wszystkich części toczy się nad Zatoką Okrętów i w Pensjonacie „Perła”. Pensjonat zbudował prapradziadek Cecilii ponad sto lat temu. Wówczas goście przypływali parowcem do nabrzeża głębokowodnego lub przyjeżdżali pociągiem do miasta, a dalszą drogę pokonywali bryczką. Podczas drugiej wojny światowej posiadłość przejęli Niemcy. W budynku kwaterowali nazistowscy oficerowie. Później pensjonat wielokrotnie zmieniał właścicieli aż do czasu, gdy rodzice Cecilii odkupili go, wyremontowali i zaczęli wynajmować pokoje gościom. Każda z części serii CLUE ma podbudowę filozoficzną. Aby móc rozwiązać zagadki kryminalne, Cecilia, Une i Leo muszą nauczyć się myśleć w taki sam sposób jak najwybitniejsi filozofowie świata. Jørn Lier Horst (ur. 27.02.1970) to norweski pisarz i dramaturg; do września 2013 pracował jako szef wydziału śledczego Okręgu Policji Vestfold, obecnie jest pełnoetatowym pisarzem. Studiował kryminologię, filozofię i psychologię. Jest autorem przedstawień dla Teater Ibsen; od dwóch lat ukazują się również jego powieści kryminalne w tzw. serii CLUE, przeznaczone dla młodszych czytelników. Horst zadebiutował w 2004 powieścią „Nøkkelvitnet” (Świadek koronny). Stworzył cykl powieści kryminalnych, w których głównym bohaterem jest William Wisting, policjant pracujący w Larviku. Jego powieść „PSY GOŃCZE” to najbardziej utytułowana i nagrodzona książka Horsta z serii o Williamie Wistingu. Otrzymała Nagroda Martina Becka 2014 (Nagroda Szwedzkiej Akademii Kryminału), Nagroda Szklanego Klucza 2013 (Najlepszy skandynawski kryminał) i Nagroda Rivertona 2012 (Najlepszy norweski kryminał). W Polsce ukazału się jeszcze "Jaskinioweic" i "Poza sezonem"
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • „Złoty środek” • Każdy z nas wie, że najlepszy w życiu jest umiar. Nie może być za dużo zła, ani za dużo dobra; za dużo szczęścia, ani za dużo smutku; za dużo pieniędzy, albo ich duży brak. W życiu wszystkiego powinno być z umiarem. O tym, że najważniejsze jest to co „pośrodku” muszą przekonać się bohaterowie serii CLUE w kolejnej książce – „Zagadka Dna Morskiego”. • „Często najlepsze rozwiązanie znajduje się pośrodku. (…) Warto kierować się w życiu tą zasadą.” • • Tym razem do pensjonatu „Perła” zawitała ekipa filmowa. Wśród gości nie brakuje dziwnych typów, którzy wzbudzają zainteresowanie Cecilii, Leo, Une i Egona. Jeszcze dziwniej robi się, gdy dzieciaki znajdują na dnie zatoki but z ludzką kością w środku. Co jeszcze może skrywać dno morskie? • To już moje trzecie spotkanie z młodymi poszukiwaczami przygód. Tym razem jest nieco inaczej. Nie jesteśmy od razu zbombardowani wątkiem kryminalnym. Akcja jest spokojniejsza, poznajemy tajniki kręcenia filmu oraz przybliżamy się do rozwiązania tajemniczej śmierci mamy Cecilii. Dopiero w drugiej połowie książki główni bohaterowie natrafiają na but z ludzką kością i zaczynają łączyć wcześniej zebrane wskazówki. Okazuje się, że nie wszyscy goście pensjonatu są tymi, za których się podają oraz nie wszyscy przybyli tu na wakacje. • Jorn Lier Horst stopniowo buduje napięcie. Młodzi bohaterowie mają głowy pełne pomysłów i szybko łącza fakty. Akcja może nieco zwalnia, ale fabuła jest wciągająca. „Zagadka Dna Morskiego” wyróżnia się spokojem, lecz do końca trzyma nas w napięciu. Na końcu książki jesteśmy już o krok od poznania prawdziwych okoliczności utonięcia matki Cecilii. Zakończenie jest w idealnym momencie i sprawia, że czytelnik nie ma najmniejszych wątpliwości przed sięgnięciem po kolejną część serii. • Tym razem bohaterowie, by rozwiązać zagadkę muszą posłużyć się regułą „złotego środka”. Poznają ją, a także starają zrozumieć – każdy na swój sposób. Zostaje przybliżona postać wybitnego filozofa – Arystotelesa. Krótki opis Arystotelesa znajduje się na końcu książki. • „Zagadka Dna Morskiego” oraz dwie poprzednie części, mimo że dają niezłą rozrywkę czytelnikowi to sprawiają, że pomiędzy wierszami dostrzegamy prawdę i mądrość, którą można zastosować w życiu codziennym. Takie książki mają za zadanie kształtować młode umysły, a starszym pokazywać, że można się jeszcze czegoś nauczyć. Szczerze polecam serię CLUE, bo to coś więcej niż zwykła książka z prostą fabułą – to naprawdę duża dawka wiedzy i dobrej zabawy jednocześnie.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Jørn Lier Horst
Tłumacz:Milena Skoczko-Nakielska
Instytucja sprawcza:Wydawnictwo Smak Słowa Anna Świtajska
Wydawcy:IBUK Libra (2016) Wydawnictwo Smak Słowa (2015-2016)
Serie wydawnicze:Clue Seria CLUE
ISBN:978-83-64846-21-2 978-83-64846-23-6 978-83-64846-59-5 978-83-64846-23-8
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 9 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo