Czerwona jaskółka

Tytuł oryginalny:
Red sparrow
Autor:
Jason Matthews
Tłumacz:
Krzysztof Puławski ...
Wydawcy:
Legimi (2016-2019)
Wydawnictwo Świat Książki (2014-2019)
Wydane w seriach:
Dominika Jegorowa
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
3.6 (7 głosów)

Tę książkę mógł napisać tylko były agent CIA. Świetna powieść szpiegowska ukazująca kulisy niebezpiecznej i bezwzględnej walki między wywiadem rosyjskim a CIA. Współczesna Rosja rządzona przez pozbawionego skrupułów Władimira Putina. Agentka wywiadu, Dominika Jegorowa, którą wbrew jej woli wyszkolono na "czerwoną jaskółkę", czyli zawodową uwodzicielkę, ma podjąć walkę z Nathanielem Nashem, agentem CIA, oficerem prowadzącym ważnego dla Amerykanów rosyjskiego "kreta" - podwójnego szpiega. Korzystając z miłosnych technik, wyuczonych w położonej pod Moskwą "szkole jaskółek", Jegorowa stara się przetrwać w dżungli, jaką stał się współczesny rosyjski wywiad. Akcja powieści przenosi się z Rosji do Finlandii, a potem do Grecji, Włoch i Ameryki, gdzie Dominika i Nathaniel toczą walkę nie tylko ze sobą, ale też z zakazanym uczuciem. Jedno z nich będzie musiało podjąć trudną decyzję, by zakończyć niebezpieczną operację, która spędza sen z powiek pracownikom wywiadów od Moskwy po Waszyngton.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Dominika Jegorowa była uzdolnioną baletnicą dopóki kontuzja nie przekreśliła jej kariery. W tym samym czasie, gdy dziewczyna leczy nogę, umiera jej ojciec, a dziewczyna i matka nie bardzo wiedza, jak wiązać koniec z końcem. Z pomocą przychodzi wujek Dominiki, który proponuje jej pracę. Dziewczyna miałaby uwieść pewnego mężczyznę. Nie wszystko idzie jednak zgodnie z planem… • Czerwona jaskółka Jasona Matthewsa to powieść szpiegowska, w której główną bohaterką jest młoda dziewczyna, Dominika. Piękna, zdolna, uwodzicielska, bystra i błyskotliwa – nie da się jej inaczej opisać. Ma też pewną umiejętność – potrafi odczytywać ludzkie emocje za pomocą aury. I mimo że jest taka idealna, nie jest przy tym drażniąca dla czytelnika, co naprawdę dziwi podczas lektury, bowiem autorzy przyzwyczaili nas do kobiet, które są cudami natury i przez to nie zdobywają naszej sympatii. • Dziewczyna jest tytułową czerwoną jaskółką, czyli kobietą, która zdobywa informacje, uwodząc mężczyzn. Zna tajniki seksu, nie ma zahamowań, a ze swojego ciała zrobiła narzędzie pracy. Mężczyźni, którzy pracują z Dominiką, widzą w niej właśnie to – maszynkę do seksu, nic więcej. Nie potrafią zrozumieć, że nie wszystko da się zdobyć przez łóżko, chcą, by dziewczyna oddała się każdemu celowi na początku znajomości, ponieważ do tego została przeszkolona. I pewnie też dlatego, że będą mogli sobie popatrzeć na jej legendarne umiejętności wyniesione ze szkoły jaskółek. To przedmiotowe traktowanie kobiet bardzo kłuje w oczy podczas lektury. • Fabuła skupia się na Dominice i jej nowej pracy. Dziewczyna zostaje szpiegiem, a jej największym zadaniem jest znalezienie kreta w rosyjskim wywiadzie. Nim kobieta ruszy do akcji, musi przejść przeszkolenie. Czytelnik dowiaduje się, na czym polega nauka na szpiega i jak wykorzystuje się do tego młode osoby. To już nie jest jedynie walka z bronią czy na pięści i specjalne gadżety, obecnie szpieg musi być uwodzicielski, zmysłowy i pozbawiony zahamowań, w ten sposób jest w stanie owinąć sobie swoją „ofiarę” wokół palca. • Poszukiwanie kreta to tylko jedno z wydarzeń, które przedstawia się w książce. Spraw, w których udział bierze Dominika, nie jest wiele, ale wszystkie wymagają zaangażowania i wielu godzin czasu poświęconych na rozpracowanie celu i zdobycie jego zaufania. Właśnie to ma robić Dominika – pozyskiwać informatorów, którzy będą w stanie zdradzić swoje przekonania i ojczyzny, by podawać jej tajne informacje. • To, czego nie ma w powieści, to masa nagłych zwrotów akcji. Tempo powieści jest raczej powolne, nie spodziewajcie się pościgów i spektakularnych ucieczek, to nie ten typ literatury, ale przecież i czasy mamy inne, zatem nie ma się czemu dziwić. W książce opisano głównie działania polegające na zdobywaniu zaufania, nie ma tu porwań, szantaży i zastraszeń, które mogą charakteryzować dawne metody szpiegów. To zaskakujące, że w książce jest tak mało zaskoczeń i wartkiej akcji, narracja jest raczej spokojna, opisy długie i szczegółowe. • Czerwona jaskółka to powieść, którą możemy wysłuchać także w wersji audiobookowej. Lektorką jest Kamilla Baar-Kochańska, która naprawdę sprawdza się w swojej roli. Moduluje głos odpowiednio do sytuacji i osoby, której wypowiedź czyta. Jej obcojęzyczne wstawki są perfekcyjne i dodają dodatkowego, niepowtarzalnego klimatu powieści. Najbardziej zaskakujące okazało się chyba czytanie przez nią… przepisów kuchennych! Każdy rozdział kończy się kilkuzdaniową informacją na temat jakiegoś dania, którą lektorka czyta bez żadnych uczuć, co czasem wychodzi naprawdę przedziwnie, gdy rozdział kończy się jakimś mocnym akcentem, a potem nagle pojawia się przepis czytany mechanicznie. • Po powieści spodziewałam się czegoś innego. Myślałam, że otrzymam coś na kształt damskiej wersji Bonda, jednak zabrakło tu galopującej akcji. Czy to źle? Nie sądzę. Słuchało się naprawdę przyjemnie, mimo że autor pisze z dużą szczegółowością. Najmocniejszym punktem książki jest przedstawienie współczesnej wersji wywiadu, co bardzo mi się podobało. Jeśli zatem szukacie książki szpiegowskiej osadzonej w XXI wieku, nie wahajcie się ani chwili – Czerwona jaskółka to dobra powieść, którą warto poznać.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Czerwona jaskółka T 1
Autor:Jason Matthews
Tłumaczenie:Krzysztof Puławski Jan Kraśko
Wydawcy:Legimi (2016-2019) Wydawnictwo Świat Książki (2014-2019)
Serie wydawnicze:Dominika Jegorowa
ISBN:978-83-7943-357-5 978-83-8031-993-6 978-83-813-9018-7 978-83-813-9034-7 978-83-813-9189-4 978-83-713-9189-4
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 29 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo