Literatura i ekran czyli Spotkania z filmem na lekcjach języka polskiego

Autor:
Anna Fatyga
Wydawca:
Wydawnictwo Edukacyjne (2010)
ISBN:
978-83-61009-50-4
Autotagi:
druk
książki
poradniki
Źródło opisu: Biblioteka Pedagogiczna w Zgierzu - Katalog zbiorów
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Anna Fatyga, Literatura i ekran, czyli spotkania z filmem na lekcjach języka polskiego • Polonistom polecamy książkę Anny Fatygi „Literatura i ekran, czyli spotkania z filmem na lekcjach języka polskiego” Jest to przewodnik skierowany do nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, który pomoże zaplanować i przeprowadzić lekcje poświęcone tematyce filmowej. Obejmuje on cztery zagadnienia: szkoła a edukacja filmowa, metody pracy z filmem, wybrane filmy z twórczości polskich reżyserów i klasycy kinematografii światowej. Omówiono filmy polskie: „Abel, twój brat” J. Nasfetera, „Defiladę” A. Fidyka, „Dług” K. Krauze, „Eroicę” A. Munka, „Popiół i diament” A. Wajdy i „Rejs” M. Piwowskiego. Klasycy kina to: Ingmar Bergman, Charles Chaplin, Federico Fellini, Akira Kurosawa i Orson Welles. • Ewa Klimasek – PBP Oborniki •
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Oborniki PBP
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo