Geologia kontynentów

Autor:
Włodzimierz Mizerski
Wydawcy:
Wydawnictwo Naukowe PWN (2015-2022)
IBUK Libra (2021)
ISBN:
978-83-01-18271-7, 978-83-01-21556-9
978-83-01-21565-1
Autotagi:
druk
książki
podręczniki
publikacje dydaktyczne
skrypty
szkoły wyższe

Najnowsze, trzecie wydanie podręcznika akademickiego Geologia kontynentów, zostało znacznie wzbogacone zarówno w tekst, jak i nowe ilustracje, uwzględniające współczesny poziom wiedzy na temat budowy i ewolucji geologicznej kontynentów oraz ich głównych jednostek strukturalnych, a także związkowi katastrof naturalnych z budową i ewolucją geologiczną, w nawiązaniu do współczesnych poglądów geotektonicznych. Więcej informacji poświęcono też surowcom mineralnym poszczególnych jednostek geologicznych kontynentów i ich związkom z budową i ewolucją tych jednostek. Pod względem terminologii książka nie jest "europocentryczna", gdyż nazewnictwo formacji, serii geologicznych, epizodów tektonicznych odpowiada nazwom stosowanym na określonych kontynentach. Stąd też wiele jest tu egzotycznych nazw, lecz każdą można umieścić w czasie geologicznym i porównać z jednostkami czy wydarzeniami na kontynencie europejskim. Zaletą książki jest powiązanie wydarzeń (faz czy orogenez) z tektoniką płyt, co wyjaśnia czas i miejsce wydarzeń na tle tektoniki globu w poszczególnych okresach czy epokach geologicznych. Z książki Czytelnik się dowie, że np. północna Szkocja wchodziła dawniej w skład dzisiejszej Ameryki Północnej, a Kordyliery składają się z wielu elementów kontynentalnych i oceanicznych, które w różnym czasie "doklejały się" do zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej, że w obrębie Alp znajduje się szereg "obcych" elementów, które dokowały do południowej Europy, że Masyw Czeski znajdował się niegdyś w rejonie podbiegunowym itd. Książka przeznaczona jest głównie dla studentów i wykładowców, jednak jej prosty i zrozumiały język sprawia, że mogą sięgnąć po nią wszyscy zainteresowani budową i historią geologiczną konkretnego kontynentu, bądź jego fragmentu, czemu sprzyja układ książki, jak i rozbudowany indeks rzeczowy.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo