Zniewolony umysł

Inne tytuły:
Lekcja literatury z Czesławem Miłoszem i Włodzimierzem Boleckim
Autor:
Czesław Miłosz (1911-2004) ...
Posłowie:
Włodzimierz Bolecki
Wyd. w latach:
1953 - 2012
Autotagi:
druk
historia
książki
Więcej informacji...
4.7 (3 głosy)

zbiór 9 esejów Czesława Miłosza napisanych w 1951 r., opublikowanych w 1953 r. przez Instytut Literacki w Paryżu jako t. 3 Biblioteki „Kultury”. Pierwsze wydanie w Polsce ukazało się poza cenzurą w 1978 r. oficjalnie dopiero w 1989 r. Przedmowę do wydania francuskiego (La pensée captive) napisał Karl Jaspers, wstęp do wydania angielskiego (The Captive Mind) – Bertrand Russell. Utwór o kafkowsko-orwellowskim rodowodzie przedstawia za pomocą paraboli i alegorii analizę procesu intelektualnego uzależnienia się inteligencji wschodnioeuropejskiej od politycznych i ekonomicznych reguł doktryny komunistycznej. Karl Jaspers określił Zniewolony umysł jako znakomite studium „rozbicia człowieka na dwie osoby” pod wpływem olbrzymiej presji ideologicznej. [https://tezeusz.pl/zniewolony-umysl-czeslaw-milosz?utm_source=google&utm_medium=free_clicks&utm_campaign=GMC_free&gclid=EAIaIQobChMIpIvI0fLlgAMVLEGRBR2LzQM1EAQYBCABEgK1zfD_BwE
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Lekcja literatury z Czesławem Miłoszem i Włodzimierzem Boleckim z rozmową Czesława Miłosza i Włodzimierza Boleckiego
Autorzy:Czesław Miłosz (1911-2004) Włodzimierz Bolecki
Posłowie:Włodzimierz Bolecki
Przedmowa:Włodzimierz Bolecki
Opracowanie:Maria Rola
Wydawcy:Wydawnictwo Literackie (1998-2012) Wydawnictwo Mediasat Poland (1953-2005) Znak (1999) Świat Książki (1996) Krajowa Agencja Wydawnicza (1989-1996) Instytut Literacki (1953-1989) Wolność (1986) Krakowska Oficyna Studentów (1981) Niezależne Zrzeszenie Studentów UMK (1981) Zbliżenia b. w
Serie wydawnicze:Lekcja Literatury Kolekcja Gazety Wyborczej Biblioteka "Kultury" Dzieła zbiorowe Lekcja Literatury - Wydaw. Literackie XX Wiek Dzieła zebrane Dzieła zebrane Czesława Miłosza Lekcja Literatury - Wydawnictwo Literackie
ISBN:2-7168-0022-7 83-03-02864-2 83-03-03132-5 83-08-02953-1 83-08-02996-5 83-7129-981-8 84-9789-554-1 978-83-08-04405-6 978-83-08-04622-7 978-83-89651-65-5 84-9789-554-1 83-08-2953-1 83-03-02861-2 83-08-02853-1 83-08-02864-2 83-08-04405-6
Autotagi:beletrystyka druk epika historia książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna powieści proza
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 74 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo