Rodzina w ujęciu systemowym:

teoria i badania

Redakcja:
Andrzej Margasiński
Wydawcy:
Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (2015)
Polskie Towarzystwo Psychologiczne - Pracownia Testów Psychologicznych
ISBN:
978-83-63545-26-0
Autotagi:
druk
książki
rodzina

Książka jest pracą zbiorową. W rozdziale wprowadzającym przedstawiono wybrane modele systemów rodzinnych, ze szczególnym uwzględnieniem Kołowego Modelu Rodziny Davida H. Olsona. Kolejne rozdziały prezentują empiryczne badania nad rodziną, prowadzone w paradygmacie podejścia systemowego. Dotyczą one różnorodnej problematyki: związku czynników rodzinnych z przystosowaniem społeczno-emocjonalnym i wybranymi aspektami psychologicznymi funkcjonowania w pracy, uwarunkowań postaw rodzicielskich rodziców dzieci chorych, zmian w systemie rodzinnym wywołanych przyjściem na świat pierwszego dziecka, różnic między systemami rodzinnymi mężczyzn zaangażowanych i niezaangażowanych w ruch religijny, wreszcie - funkcjonowania rodzin adolescentów uzależnionych od substancji psychoaktywnych oraz osób uzależnionych od alkoholu. W większości badań stosowano oparte na Modelu Kołowym Skale Oceny Rodziny SOR, będące polską adaptacją kwestionariusza FACES - IV, autorstwa Olsona.Książka jest adresowana przede wszystkim do psychologów praktyków, zwłaszcza zajmujących się terapią rodzin, a także do środowisk akademickich - studentów i badaczy.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo