W Zwierciadle Sztuki: Mistrzowie pejzażu XIX w

Autor:
Ewa Micke-Broniarek
Wydawca:
Wydawnictwo Dolnośląskie (2001-2005)
Wydane w seriach:
W Zwierciadle Sztuki
Wielcy Malarze, Wybitne Dzieła
Wielcy Malarze
kolekcja malarstwa polskiego
Autotagi:
druk
książki
Więcej informacji...
2.0

W sztuce polskiej dopiero w drugiej ćwierci XIX w. nastąpiło ostateczne usamodzielnienie sie pejzażu jako niezależnego gatunku tematycznego. W tej dziedzinie malarstwa najbogatszą tradycję miał typ widoków miejskich o charakterze weduty, zapoczątkowany u schyłku XVIII w. wspaniałą twórczością Bernarda Bellotta, zwanego w Polsce Canaletto. Mianem weduty określano wywodzący się z malarstwa weneckiego typ przedstawień ukazujących życie wiejskie- widoki ulic, placów, zespołów architektonicznych, wzbogacone rodzajowym sztafażem. Wczesniej krajobraz był zazwyczaj tylko tłem czy dekoracją dla ujętych rodzajowo scen z udziałem ludzi, teraz stał się samoistnym przedmiotem "wyrażającym", nie obciążonym mitologiczną lub sentymentalną anegdotą. [ze wstępu]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Ewa Micke-Broniarek
Redakcja:Anna Rojkowska
Wydawca:Wydawnictwo Dolnośląskie (2001-2005)
Serie wydawnicze:W Zwierciadle Sztuki Wielcy Malarze, Wybitne Dzieła Wielcy Malarze kolekcja malarstwa polskiego
ISBN:83-7023-866-1 83-7023-952-8 83-7384-256-X 83-7023-256-X 83-7023-952-1
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk elementy biograficzne ikonografia książki literatura literatura stosowana publikacje popularnonaukowe rysunki zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 24 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo