Rosario Tijeras

Tytuł oryginalny:
Rosario Tijeras
Autor:
Jorge Franco Ramos
Tłumacz:
Tomasz Pindel
Wydawcy:
Grupa Wydawnicza Foksal (20018)
W. A. B. - Foksal (2018-20018)
Wydawnictwo W. A. B. - Grupa Wydawnicza Foksal (2018)
Wydawnictwo Czarne (2005)
ISBN:
978-83-280-5422-6, 978-83-89755-28-5
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
4.0

"Rosario Tijeras" przedstawia życie kolumbijskiego miasta Medellín w latach osiemdziesiątych, kiedy to przemoc opanowała ulice, knajpy, sąsiedztwa i ludzi. Problem handlu narkotykami, wojny gangów i powszechne ubóstwo to codzienne obrazy życia, które znajdują swoje odbicie w romansie między płatną morderczynią a dwoma wysoko usytuowanymi młodymi mężczyznami. Historia zaczyna się mocną sceną: Rosario, dziewczyna z Medellín znana także pod pseudonimicznym nazwiskiem "Tijeras" (pol. Nożyczki), zostaje postrzelona na ulicy. Jej przyjaciel, narrator tej historii, zabiera ją do szpitala, a potem przez długie godziny czeka pod drzwiami sali operacyjnej. I przez ten czas, w szpitalnym korytarzu, snuje opowieść o Rosario, pełną nawrotów, niechronologiczną, szarpaną, naszpikowaną dygresjami i osobistymi uwagami, ale w efekcie spójną. Biografia Rosario jest poniekąd modelowa, ale daleka od schematyczności: Franco umiejętnie konstruuje postać, żeby stała się istotą z krwi i kości. Głównie krwi. Przez osobistą historię, historię kobiety "odszyfrowywanej" przez mężczyznę, przebija wizerunek Kolumbii, skorumpowanej, chorej i zbrutalizowanej. Ale Franco nie próbuje wyjaśniać i pokazywać mechanizmów społecznych, nie ustawia się w pozycji narratora-objaśniacza: czytelnik nie zrozumie kolumbijskiej rzeczywistości, jedynie ją zobaczy. Książka napisana jest dynamicznie, z nerwem, bez stylistycznej ornamentyki, z wyczuciem języka mówionego.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo