Pozytywne skutki doświadczeń traumatycznych czyli Kiedy łzy zamieniają się w perły

Autor:
Nina Ogińska-Bulik
Wydawca:
Difin (2013)
ISBN:
978-83-7641-875-9
Autotagi:
druk
książki
podręczniki
publikacje naukowe
Źródło opisu: Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy - Katalog centralny
4.0

Trauma (uraz psychiczny), do jakiej dochodzi w reakcji na wydarzenia lub sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu człowieka, na ogół wiąże się z różnymi negatywnymi konsekwencjami i zaburzeniami. Tymczasem książka pokazuje, że w wyniku doświadczonej traumy może pojawić się wiele pozytywnych zmian, które składają się na fenomem potraumatycznego wzrostu. Te pozytywne zmiany przejawiają się w poprawie relacji z innymi, większym docenianiu życia, dokonanych przewartościowaniach w sferze duchowej, wyższej samoocenie. Oznacza to, że z doświadczenia traumatycznego, oprócz niewątpliwej straty, doznanego bólu czy cierpienia, człowiek potrafi wynieść też coś dobrego. Wymaga to jednak pewnych umiejętności, aby doprowadzić do przekształcenia łez w perły, i stworzyć szanse nie tyle na szczęśliwe, co dobre i sensowne życie. Monografia jest przeznaczona dla wszystkich osób zainteresowanych problematyką traumy i jej skutków, zwłaszcza pozytywnych. Szczególnie jednak będzie przydatna dla psychologów, zarówno teoretyków, jak i praktyków, zwłaszcza psychologów klinicznych, specjalistów z zakresu zdrowia, stresu i psychotraumatologii, a także lekarzy psychiatrów, którzy zajmują się leczeniem zaburzeń po stresie pourazowym. Książka będzie także cennym źródłem wiedzy dla studentów psychologii, pedagogiki, socjologii, medycyny. Praca Niny Ogińskiej-Bulik stanowi niezwykle wartościowe poznawczo kompendium wiedzy o przejawach i uwarunkowaniach pozytywnych następstw traumatycznych zdarzeń. Nadmienić należy, że jest jedyną, jak dotychczas, na rynku krajowym publikacją w zakresie tej tematyki. Dodatkowym i ważnym zarazem walorem publikacji jest także czytelny, komunikatywny język. Sprawia on, że Czytelnik z uwagą, zainteresowaniem i zrozumieniem może podążać za tokiem wywodu Autorki. Czyni to lekturę tekstu przejrzystą i dostępną w odbiorze nawet osobom spoza kręgu dziedziny psychologii [opis wydawcy].
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka dość trudna, pełna analizy badań, procentów i tez. Raczej przeznaczona dla psychologów, terapeutów, praktyków w tej dziedzinie.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo