Książę Cierni

Tytuł oryginalny:
Prince of Thorns
Autor:
Mark Lawrence ...
Tłumacz:
Jarosław Fejdych
Wydawca:
Wydawnictwo Papierowy Księżyc (2011-2015)
Wydane w seriach:
Rozbite Imperium
Broken empire
ISBN:
978-83-61386-19-3, 978-83-61386-62-9
Autotagi:
beletrystyka
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.2 (5 głosów)

W krwawej opowieść o zdradzie, magii i braterstwie autor maluje przed nami fascynujący, brutalny, momentami piękny portret niezwykłego chłopca zmierzającego ku dorosłości i objęciu tronu. Zanim został Księciem cierni, czarującym, zepsutym do cna przywódcą bandy bezwzględnych rzezimieszków, zajmujących się plądrowaniem i mordem, Jorg Ancrath był królewskim synem, wychowywanym przez kochającą matkę, cieszącym się najwyższymi przywilejami. Dziś światem rządzi chaos: szerzy się przemoc, ożywają koszmary. Doświadczenia z przeszłość sprawiły, że Jorg nie lęka się żadnego człowieka, żywego ni martwego. Istnieje jednak coś, co mrozi mu krew w żyłach. Po powrocie do zamku swojego ojca Jorg musi zmierzyć się z koszmarami z dzieciństwa i zbudować swą przyszłość na przekór otaczającym go wrogom.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Mark Lawrence to brytyjski pisarz fantasy. Jego debiut, Książę cierni, został doskonale przyjęty. Seria Rozbite Imperium zyskała na świecie wielu fanów. Pierwszy tom – „Książę cierni” – został wydany w Polsce w 2012 roku przez Papierowy Księżyc. • Jorg przewodniczy bandzie morderców i złodziei. Rozbijają się po wioskach, rabują, gwałcą i zabijają. Sprawia im to wielką przyjemność. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że Jorg ma... czternaście lat. Na dodatek chłopak skrywa tajemnicę – jest księciem, który zbiegł z zamku. Wszyscy uznali go za martwego. Okazuje się, że jego ojciec ma nową żonę, która spodziewa się dziecka. Jorg nie może dopuścić do tego, by ktoś zajął jego miejsce na tronie. Choć do tej pory nie był tym zainteresowany, teraz chce zawalczyć o swoje i przy okazji zemścić się na mordercy swojej matki i brata. • Jorg jest narratorem powieści. Ma ona dwa czasy – obecny i wcześniejszy. Jako narrator wraca wspomnieniami do dni sprzed czterech lat, gdy zobaczył śmierć najbliższych i zaczął obmyślać zemstę. Wystarczy jakiś mały bodziec, by kolejny rozdział poświęcony był temu, co dawniej. Dzięki temu dowiadujemy się o tym, dlaczego obecnie maszeruje ze zbirami i dlaczego ma tak dużą wiedzę. • Jako narrator Jorg nie stroni od ironii. Jego opowieść jest podszyta jego zdaniem, czasem pojawiają się w niej opinie, porównania, jest bardzo subiektywna. To dobrze, bo choć Jorg jest skończonym łajdakiem, to jest również naprawdę ciekawym bohaterem, który ma skomplikowaną osobowość i cierpiącą duszę. • Powieść pokazuje kilka rzeczy. Po pierwsze wędrówkę przez kraj. Tu dowiadujemy się o Jorgu wielu ciekawych rzeczy. Potem jest etap przebywania w zamku, na końcu zemsta. Ponieważ nie jesteśmy w czasach współczesnych, raczej w jakiejś formie fantastycznego średniowiecza, możemy spodziewać się realiów dawnych czasów. Nie ma wymyślnej broni, udogodnień podczas drogi. Są za to zjawy, bójki i tajemnice, choć te ostatnie skrywa głównie Jorg. • Powieść skonstruowana jest w ciekawy sposób. Sama historia również jest wciągająca. Jorg to ciekawa postać, a jego dzieje bywają przerażające i fascynujące jednocześnie. Można powiedzieć, że to lektura przygodowo-fantastyczna. Nie spodziewajmy się jednak pięknych i lekkich scen, to krwawa i mrożąca niekiedy krew w żyłach opowieść. • Powieść porusza kilka wątków – zmaganie się z przeszłością, niepewność przyszłości, nawracające koszmary minionych lat, chęć zemsty, próba zaimponowania najbliższym, a także dojrzewanie, bunt, cierpienie wewnętrzne i poszukiwanie siebie. To wszystko przedstawiono na dość brutalnym tle. Jednak wcale nie przeszkadza ilość krwi, która pojawia się na stronach. Owszem, sieczki są tu dość częste, jednak Jorg podchodzi do nich dość lekko, więc i czytelnik bywa w ten sposób nastawiony. • Dwie rzeczy, które trzeba zaznaczyć. Pierwsza – ciekawy pomysł rozpoczynania niektórych rozdziałów. Nad ilustracjami pojawia się krótki opis członków załogi Jorga. To niby lekko napisane charakterystyki, które jeżą włos na głowie. Druga – to pierwszy tom trylogii. Nie mogę się doczekać kolejnych. • Trudno napisać o tej książce coś więcej, by nie zdradzić zbyt wiele. Jak dla mnie była to fascynująca lektura, którą przeczytałam jednym tchem. Połączenie ciekawego bohatera, odrobiny fantastyki, bitew i przelewu krwi sprawiło, że polecam tę powieść każdemu, kto chce utonąć w lekturze perfekcyjnej. Nie spodziewałam się, że aż tak dobrze będzie się to czytać, a jednak. • Polecam tym, którzy szukają... właściwie nie wiem czego. Nie jest to powieść młodzieżowa, bo jest nieco zbyt brutalna. Nie jest to absolutnie tylko fantastyka, choć i ona się tu pojawia. Na pewno jest to książka warta uwagi, przeznaczona dla różnych czytelników, którzy nie boją się spotkania z łaknącym krwi i szukającym pomosty za dawne zbrodnie Jorgiem.
    +2 trafna
  • Na pierwszych stronach poznajemy okrutnego trzynastolatka-czternastolatka. Sprawia wrażenie, jakby w głównej roli obsadzono Joffa z gry o tron. Plądruje wsie, zabija, gwałci, podpala osady. Dostaje bladej gorączki, gdy się mówi na niego ,,chłopcze". Książę przeżył traumę, po tym, jak na zlecenie hrabiego zabito mu młodszego brata i matkę. On sam zaplątał się w krzak cierni, tak głęboko, że mało się nie wykrwawił. Od tamtej pory przyświeca mu jeden cel-zemsta na hrabim Renarze. Niestety, gdzieś zaplanowana zemsta się rozmywa, a książę jest zły, jakby coś go opętało. Później się to wyjaśnia i główny bohater przechodzi metamorfozę. Książka jest turpistyczna i pełna makabresek. Idealna pozycja dla fanów horroru i walających się trupów. Nie ma miejsca, przynajmniej w tym tomie na romantyczną miłość i piękne księżniczki. Są drobne przebłyski, ale książę jest tak skupiony na zabijaniu, że nie dla niego umizgi. Przez fabułę błądziłam trochę, jak we mgle trzymając się kurczowo głównego bohatera. Muszę przyznać, że trochę mi się coś tam rozmywało, ale jakoś przebrnęłam. Narracja pierwsza osobowa. Poziom wulgarności dość wysoki, jednak nie jestem pruderyjna :)
  • Mark Lawrence jako pisarz posiada dwa obywatelstwa – amerykańskie i brytyjskie. Rozbite Imperium pozwoliło mu zabłysnąć w świecie literatury. Urodził się w 1966 roku w Stanach Zjednoczonych. Obecnie jest żonaty i ma czworo dzieci. • Jorg Ancrath, młody chłopak, syn króla. Miał idealną rodzinę – kochającą matkę, wspaniałe rodzeństwo. Pewnego dnia wszystko się zmienia. Jeden dzień sprawił, że z nastoletniego chłopca zamienił się w dojrzałego mężczyznę. Teraz jako przywódca bandy rzezimieszków, wędruje po świecie plądrując i zabijając. • Gdy wraca do rodzinnego zamku, czeka go walka z koszmarami z dzieciństwa i osobami, które nie chcą jego powrotu. • Książka jest fantastyką innego rodzaju. Zamiast dobrej, heroicznej postaci, poznajemy główną postać opętana przez ciemność. Jest to dość ciekawa odskocznia od znanego scenariusza, gdzie dobro zawsze zwycięża nad złem. • Spodobał mi się główny bohater, ponieważ mimo młodego wieku pokazuje, że jak się chce to się da radę. Jest również wrażliwy na piękno, jednak jego postawa pokazuje, bycie silnym mimo jak drastyczna jest sytuacja zawsze jest możliwe.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autorzy:Mark Lawrence Jarosław Fejdych
Tłumacz:Jarosław Fejdych
Wydawca:Wydawnictwo Papierowy Księżyc (2011-2015)
Serie wydawnicze:Rozbite Imperium Broken empire
ISBN:978-83-61386-19-3 978-83-61386-62-9
Autotagi:beletrystyka druk epika książki literatura literatura piękna powieści proza
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 11 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo