Japoński teatr klasyczny: No, kyogen:

korzenie i metamorfozy

Inne tytuły:
Japoński teatr klasyczny T. 1,
Autor:
Estera Żeromska
Wydawca:
Wydawnictwo Trio (2009-2010)
Wydane w seriach:
Biblioteka Fundacji im. Takashimy
ISBN:
978-83-7436-222-1, 978-83-7436-224-5
978-83-7436-224-5
Autotagi:
druk
książki
podręczniki
publikacje naukowe
skrypty
szkoły wyższe

"Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy" jest pierwszą w Polsce monografią poświęconą wszystkim gatunkom klasycznego teatru japońskiego (od zarania do połowy XIX wieku). Autorka, wpisując je w szerokie konteksty religijne, historyczne i społeczne, dociera do ich źródeł ukrytych między innymi w dawnych formach rytualnych i obyczajowych. Stara się w ten sposób pomóc pochodzącemu z kręgów kultury Zachodu odbiorcy odczytywać skodyfikowane środki wyrazu artystycznego i dostrzegać w nich przejawy wrażliwości Japończyków na piękno w brzydocie, współistnienie światła i cienia, dobra i zła. Wiele oryginalnych fotografii, rysunków i map dopełniających tekst ułatwia czytelnikowi przenoszenie się w czasie i przestrzeni, a zamieszczone tabele - porządkowanie różnych zagadnień.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo