Światu nie mamy czego zazdrościć:

zwyczajne losy mieszkańców Korei Północnej

Tytuł oryginalny:
Nothing to envy
ordinary lives in North Korea,
Autor:
Barbara Demick
Tłumacz:
Agnieszka Nowakowska
Wydawca:
Wydawnictwo Czarne (2011)
Wydane w seriach:
Reportaż
Reportaż - Wydawnictwo Czarne
ISBN:
978-83-7536-313-5, 978-82-7536-313-5
Autotagi:
druk
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
sprawozdania
4.8 (13 głosów)
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś o życiu w Korei Północnej, koniecznie musisz przeczytać tą książkę. Komunistyczny kraj, w którym życie podporządkowane jest partii i jej nakazom. Wszystko jest regulowane odgórnie - praca, ubiór, jedzenie, to, co można kupić i co można posiadać, z kim się związać i założyć rodzinę. Aż trudno uwierzyć w historie uciekinierów z tego kraju. Koniecznie trzeba to przeczytać!
    +4 trafna
  • Jest to opowieść o życiu w Korei Północnej. Dzięki relacjom osób, którym udało się uciec spod „opieki” komunistycznego reżimu, możemy poznać prawdziwe oblicze tego kraju, skrzętnie skrywane przed światem. Państwo szczegółowo określa warunki życia swoich obywateli, to, co może posiadać, co jeść. Czy wiecie, że np. lekarz jest zobowiązany do oddania własnej krwi, jeśli jest potrzebna do transplantacji? A kobiety nie mogą jeździć na rowerze, bo jest to niemoralne? Po śmierci przywódcy zaś, pilnie sprawdzano, czy każdy należycie obchodzi żałobę – kobietom nie wolno było się nawet czesać. Jedna z najbardziej wstrząsających relacji, to opis wielkiego głodu, jaki panował w Korei w latach 90-tych XX wieku, który zabił tysiące ludzi. Koniecznie trzeba to przeczytać! am
    +2 pouczająca
  • Wstrząsające i niestety nadal aktualne.
  • Poruszający opis życia w reżimie, oparty na prawdziwych historiach uciekinierów. Sposób prowadzenia narracji, uwzględniający przeżycia osobiste bohaterów powoduje, że książka stanowi świetne połączenie literatury faktu z powieścią. Przede wszystkim uderzające jest przedstawienie indoktrynacji jako uniwersalnego narzędzia władzy - nie sposób uniknąć skojarzenia z indoktrynacją religijną. Książka otwiera oczy na mechanizmy dyktatury, tym samym powinna stanowić obowiązkową lekturę dla wszystkich, którym się wydaje, że ograniczenia w trójpodziale władzy ich nie dotyczą.
1 2
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo