Dom pana Biswasa

Tytuł oryginalny:
House for Mr. Biswas
Inne tytuły:
Dom pana Biswasa [1]
Autor:
V. S. Naipaul (1932-2018)
Tłumacz:
Krzysztof Obłucki
Wydawca:
Oficyna Literacka Noir sur Blanc (2002)
ISBN:
83-88459-73-2
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
rodzina
Źródło opisu: Biblioteka Publiczna im. Juliana Ursyna Niemcewicza w Dzielnicy Ursynów m. st. Warszawy - Katalog księgozbioru
5.0

Mohun Biswas, ubogi Hindus z Trynidadu, marzył tylko o jednym: mieć własny dom. Tymczasem uzależniony od innych ludzi, wciąż był przepychany z miejsca na miejsce. Jego życie zostało zdominowane zwłaszcza przez środowisko żony pod przewodnictwem matriarchalnej pani Tulsi. Choć słaby fizycznie i pozbawiony znaczenia, pan Biswas walczy z dominacją Tulsich na swój sposób. Jedyną bronią bezsilnego bojownika są inteligencja i poczucie humoru. Mimo że sam niejednokrotnie przybiera żałosne pozy – wyszydza zwyczaje i styl życia rodziny Tulsich. Często płaci za to poniżaniem, ale i przeżywa wzloty, które pozwalają mu zachować godność. Wreszcie nadchodzi dzień, gdy pan Biswas może zrealizować swoje marzenia.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo