Kozacy zaporoscy:

czy Polska stworzyła Ukrainę?

Autor:
Leszek Podhorodecki (1934-2000)
Wydawca:
Dom Wydawniczy Bellona (2011-2014)
Wydane w seriach:
Tajemnice Historii
ISBN:
978-83-11-12053-2, 978-83-11-13180-4
978-83-11-15718-7
Autotagi:
druk
książki
proza
publikacje popularnonaukowe
4.0

Kresy południowo-wschodnie dawnej Rzeczypospolitej to kraina mlekiem i miodem płynąca, ale wyludniona na skutek ciągłych wojen i najazdów tatarskich. Na ziemie te uciekali ludzie zagrożeni sądami, chłopi z majątków feudalnych, słowem wszyscy, którzy byli na bakier z prawem. Stopniowo wytworzyła się tu, na Zaporożu, społeczność Kozaków z głównym ośrodkiem w Siczy. Kozacy służyli w wojsku Rzeczypospolitej, trudnili się też najazdami na posiadłości tureckie. Czuli się jednak dyskryminowani i ciągle dochodziło do po wstań. Największe z nich, pod wodzą Bohdana Chmielnickiego, wybuchło w 1648 roku i wstrząsnęło podstawami państwa polsko-litewskiego. O tych krwawych wydarzeniach i o ostatecznym podziale Ukrainy między Polskę i Rosję opowiada Leszek Podhorodecki w sposób rzetelny, a jednocześnie przystępny i pasjonujący, choć temat jest trudny i ciągle wywołuje jątrzące spory.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • "Kozacy Zaporoscy" • Autor: Leszek Podhorodecki • Moja ocena: 8/10. • Książka Leszka Podhorodeckiego ukazuje się pod dwoma tytułami: "Kozacy Zaporoscy" oraz "Sicz Zaporoska", co może budzić pewne zamieszanie, zwłaszcza że nowsze wydania nie informują o fakcie, iż jest to przedruk wcześniejszej publikacji. To jednak nie umniejsza wartości samego dzieła. • Pod względem merytorycznym książka jest solidnie opracowana i przejrzysta. Stanowi interesujące wprowadzenie do historii naszych południowo-wschodnich sąsiadów, zwłaszcza w kontekście Kozaczyzny Zaporoskiej. Pozycja ta zasługuje na uznanie za jasność i szczegółowość opisu złożonych losów tych ziem. • Czytając ją dwukrotnie, odkryłem, jak trudna i zawiła była historia regionu. Zaczynająca się od wielkiej wolności Kozaków, w kolejnych stuleciach ich sytuacja ulegała dramatycznym zmianom, a decyzje polityczne i militarne, które podejmowali, doprowadziły do stopniowego ograniczania tej wolności. • Jest to wartościowa książka, którą z pełnym przekonaniem polecam każdemu zain­tere­sowa­nemu­ historią. • recenzję bliźniaczą umieściłem przy pozycji: • "Sicz Zaporowska" -
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo