Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej

Redakcja:
Marta Kotarba-Kańczugowska
oraz:
Marta Kotarba-Kańczugowska
Wydawcy:
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej (2012-2013)
IBUK Libra (2012)
Wydane w seriach:
Monografie APS
ISBN:
978-83-62828-57-9
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
podręczniki
skrypty
szkoły wyższe

Współcześnie dyskurs na temat edukacji małego dziecka przybiera na sile. Rozwój cywilizacji, członkowstwo Polski w Unii Europejskiej, zmiany w funkcjonowaniu rodziny, reformy oświatowe, nowe wytyczne programowe, mediatyzacja procesu kształcenia – to wszystko problematyzuje wczesną edukację i opiekę nad dzieckiem nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Próby sprostania pojawiającym się trudnościom bywają nieefektywne. Istnieje więc potrzeba poszukiwania rozwiązań, które kreowałyby nowe konteksty dla wychowania przedszkolnego. (...) Publikacja adresowana jest zarówno do studentów, jak i nauczycieli wychowania przedszkolnego, do pracowników nauki oraz decydentów oświatowych. Zebrane w książce teksty dotyczą obszarów tematycznych, które potrzebują obudowy teoretycznej oraz eksploracji empirycznej. Poruszana problematyka oscyluje na styku teorii i praktyki oświatowej. Wielokrotnie – podczas dyskusji na temat doboru artykułów do tomu – powracała konkluzja, że pedagogika (a w szczególności pedagogika przedszkolna czy wczesnoszkolna) powinna realizować zadania badawcze, uwzględniając poprawę jakości edukacji w Polsce. Mając świadomość, że podjęty głos w dyskusji stanowi zaledwie niewielki wkład do toczącej się debaty na temat kształtu wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem w Polsce, chciano wskazać kierunek, w którym zmiany edukacyjne powinny się toczyć. ze Wstępu Opieka i wychowanie małego dziecka w kontekście zmian cywilizacyjnych, społecznych, demograficznych, technologicznych, integracyjnych, jakie zachodzą w krajach Europy Wschodniej w XXI wieku, stanowi duże wyzwanie dla polityki każdego państwa. Książka pod redakcją Marty Kotarba-Kańczugowskiej jest odpowiedzią na to wyzwanie, namysłem nad kondycją wychowania przedszkolnego w Polsce, próbą wskazania przestrzeni ważnych i wymagających dalszej penetracji, stąd też wynika jej aktualność i znaczenie. Tytuł trafnie odzwierciedla podejmowaną przez autorów problematykę, która dotyka istotnych, a niejednokrotnie zaniedbanych obszarów wychowania przedszkolnego. z recenzji prof. Ewy M. Kuleszy Przedstawiona monografia powinna być udostępniona szerszej grupie czytelników, szczególnie że wśród zainteresowanych mogą być zarówno studenci, nauczyciele, lecz także osoby związane z projektowaniem programów i działań edukacyjnych kierowanych do młodszych dzieci. z recenzji prof. Wandy Hajnicz
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo